zawartość
- Czym jest autopilot w samochodzie?
- Jak działa autopilot?
- Jakie są poziomy autopilota?
- Czy autopilot jest dozwolony w Niemczech?
- Który samochód ma autopilota?
- Kto ponosi odpowiedzialność w wypadku z autopilotem?
- Ile kosztuje autopilot?
Czym jest autopilot w samochodzie?
Dzieciaki z lat 70-tych i 80-tych wciąż pamiętają gadającego KITT z serialu Knight Rider. Tajną gwiazdą serialu był autonomiczny pojazd – czarny Pontiac Firebird Trans Am – z funkcją autopilota. Może rozmawiać, wchodzić w interakcje z kierowcą, być sterowanym zdalnie za pomocą smartwatcha i samodzielnie jeździć. To, co w latach 80. wyglądało jak science fiction i odległa przyszłość, już dawno stało się rzeczywistością pod pewnymi względami. Pojazdy stały się teraz ruchomymi komputerami z licznymi czujnikami i jednostkami sterującymi. Jeśli porównać współczesny pojazd z pierwszymi statkami kosmicznymi, to w obecnych pojazdach jest nie tylko wiele mocy obliczeniowych, ale też dużo więcej sztuki programowania, tyle że one jeszcze nie potrafią latać,
Kiedy mówimy dziś o autopilocie w samochodzie, mamy na myśli w pełni zautomatyzowaną jazdę. Pojazd nie tylko utrzymuje pas ruchu , ale również prędkość, rozpoznaje zmiany ograniczenia prędkości oraz odległość do poprzedzającego pojazdu. Wróćmy myślami do KITT: Dzięki torbie sztuczek przemysłu filmowego ten pojazd nie tylko mógł wjeżdżać i wyjeżdżać z miejsc parkingowych bez kierowcy, ale także jeździł samodzielnie po amerykańskich drogach – nie tylko autostradą, ale także miasto. W dzisiejszej rzeczywistości wciąż jesteśmy daleko od ówczesnej scenerii science fiction, nawet jeśli pierwsze „autopiloty” są już dostępne w sprzedaży.
Autopilot to automatyczne urządzenie, które może kierować pojazdem bez konieczności ingerencji kierowcy. Termin autopilot składa się z francuskiego „automate”, czyli automatycznego, oraz francuskiego „pilot” – pierwotnie dla sternika, dziś bardziej tłumaczenie dla pilota. Autopilot przejmuje więc automatycznie funkcje pilota i to nie tylko w samolocie, ale we wszystkich środkach transportu. Zadaniem autopilota jest przede wszystkim odciążenie kierowcy. W samolotach, w żegludze morskiej, w podróżach kosmicznych, a teraz także w sektorze motoryzacyjnym, są autopiloty.
Jak działa autopilot?
Nie powinniśmy brać słowa Tesla „autopilot” dosłownie, ponieważ nawet jeśli filmy z autopilotami kierowców Tesli rozprzestrzeniają się lotem błyskawicy przez Internet, ten system jest „systemem pomocy”. Kierowca jest wspierany w jego zadaniu, ale pozostaje szefem w ringu i musi odpowiedzialnie monitorować zadanie, nawet jeśli chwilowo zrezygnuje z kierownicy. Technologia Tesli jest dość prymitywna w porównaniu z innymi pomysłami. Tutaj jest przede wszystkim osiem kamer, które rejestrują cały obszar wokół pojazdu. Istnieje również wiele czujników ultradźwiękowych do bliskiego zasięgu i systemów radarowych do dalekiego zasięgu. Niezbędne dane są rejestrowane z sygnałów obrazowych, ultradźwiękowych i radarowych iw połączeniu z innymi danymi pojazd może przejąć zadanie prowadzenia pojazdu.Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych mówi w tym przypadku o poziomie 2 . Przy półautomatycznej jeździe możliwe jest krótkie pozostawanie na pasie, chociaż wymaga to wyraźnie widocznych oznaczeń pasa. Pojazd nie tylko pozostaje wtedy na swoim pasie, ale także reguluje swoją prędkość.
„DRIVE PILOT”, który Mercedes-Benz wprowadzi wkrótce z funkcją poziomu 3, również ma bogactwo kamer, czujników ultradźwiękowych i radarowych, ale wykorzystuje również czujnik laserowy LiDARa. Ale nie tylko widok jest kluczowy, ponieważ tak jak kierowca, pojazd musi również reagować na hałas. Pojazd autonomiczny musi być w stanie wykryć karetki pogotowia, wozy strażackie lub radiowozy z syrenami. W tym celu Mercedes-Benz zainstalował w Klasie S mikrofony z DRIVE PILOT oprócz zwykłych czujników. Podobna technologia jest obecnie testowana przez BMW i Volkswagena, a Volkswagen samodzielnie jeździ całkowicie przebudowanym e-Golfem przez Hamburg. Miasto ma wszystko pod względem natężenia ruchu, dlatego wystawia system na próbę. Wewnętrznie Volkswagen mówi o możliwym rozpoczęciu sprzedaży od 2025 roku, jeśli do tego czasu zostanie wyjaśniona sytuacja prawna.
Według producenta oryginalnego sprzętu, firmy Bosch, dla systemów poziomu 4 wymagane jest do 500 milionów linii kodu oprogramowania, czyli około pięć razy więcej niż obecny kod źródłowy samochodu . Szacuje się, że w przypadku wysoce zautomatyzowanych działań związanych z jazdą w ciągu 60 sekund należy zarejestrować i przetworzyć około pięciu gigabajtów danych. Pojazdy stają się komputerami o wysokiej wydajności i to nie tylko w czasie rzeczywistym, ponieważ aby uniknąć wypadków, pojazd musi być w stanie przewidywać zdarzenia drogowe.
Jakie są poziomy autopilota?
Istnieje sześć poziomów automatyzacji pojazdów, które od 2014 r. są objęte międzynarodową normą SAE J3016: Poziom 0 oznacza brak automatyzacji, większość obecnych pojazdów odpowiada poziomowi 1, w którym zainstalowane są systemy wspomagania kierowcy. Drogie pojazdy mogą już mieć systemy poziomu 2, w takim przypadku mówi się o częściowej automatyzacji systemu. Na przykład asystenci parkowania z funkcją pamięci odpowiadają SAE poziomowi 2. Obecnie prace wykonywane są na pełnych obrotach w systemach poziomu 3 (ograniczona automatyzacja) i poziomu 4 (wysoka automatyzacja), zwłaszcza w zakresie homologacji. Osiągnięcie najwyższego poziomu 5 (pełna automatyzacja) prawdopodobnie zajmie trochę czasu, ale nadal potrzebujesz do tego kilku ulepszeń.
Czy autopilot jest dozwolony w Niemczech?
nie! 28 lipca 2021 r. została zmieniona ustawa Prawo o ruchu drogowym. Obecnie planuje się tam korzystanie z bezzałogowych pojazdów silnikowych, ale początkowo tylko w określonych obszarach operacyjnych. Pojazdy poziomu 4 są zatem prawnie możliwe, ale bardziej w obszarze regularnego ruchu autobusowego lub do podróży między dwoma centrami dystrybucji. Innymi słowy, używanie autopilota w samochodach osobowych w Niemczech nie jest jeszcze dozwolone, z wyjątkiem automatycznego asystenta utrzymywania pasa ruchu na poziomie 3, chociaż został on wykastrowany. Ponieważ jest dozwolony tylko na autostradach z maksymalną prędkością 60 km/h, ten automatyczny system ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu staje się pilotem w korkach. Jednak przedłużenie tego zezwolenia jest obecnie przedmiotem dyskusji. Planowane jest wykorzystanie robo-taksówek, rozbudowa do maksymalnej prędkości 130 km/h oraz możliwość autonomicznej zmiany pasów. Zwłaszcza zmieniając pasy, wysoce zautomatyzowany pojazd może również pokonywać dłuższe dystanse na autostradzie bez konieczności interwencji kierowcy. Fakt: do tej pory autopiloty były tylko systemami wspomagania, a jazda całkowicie autonomiczna z punktu A do B nie jest jeszcze dozwolona.
Który samochód ma autopilota?
Ponieważ technologia nie została jeszcze zatwierdzona, żaden pojazd nie ma obecnie autopilota poziomu 3 ani 4. Wszystkie systemy dostępne na rynku są oficjalnie systemami wspomagania, w których kierowca musi monitorować zadania związane z prowadzeniem pojazdu, brać na siebie odpowiedzialność i w razie wątpliwości szybko interweniować. Mercedes-Benz wprowadza na rynek Klasę S DRIVE PILOT , który spełnia aktualne wymagania dla poziomu 3 i jest przeznaczony do zautomatyzowanej jazdy po autostradzie z prędkością do 60 km/h.
W Tesli każdy pojazd ma sprzęt, który według producenta jest niezbędny do działania autopilota. Aktualizacje oprogramowania, które zwykle są instalowane bezprzewodowo, z czasem rozszerzają i ulepszają funkcje. Sterownik Tesli stałby się w ten sposób darmowym beta testerem dla firmy lub w razie wątpliwości zapłaciłby za niego wysoką cenę. Kierowca pozostaje odpowiedzialny za wypadki spowodowane przez autopilota, a Tesla zauważa również, że obecne funkcje autopilota wymagają aktywnego nadzoru kierowcy i nie pozwalają na autonomiczną pracę pojazdu.
Kto ponosi odpowiedzialność w wypadku z autopilotem?
Jedno jest pewne: ktokolwiek powoduje wypadek, ponosi odpowiedzialność. Każdy, kto aktualnie powoduje wypadek również za pomocą autopilota, ponieważ kierowca musi być w stanie sprawdzić wszystkie funkcje w danym momencie i być w stanie interweniować w odpowiednim czasie. Kiedy autonomiczna jazda zostanie zaplanowana później, kierowca pojazdu nie ponosi już odpowiedzialności, jest zwolniony z odpowiedzialności. W przypadku uszkodzenia, najprawdopodobniej Twoje własne ubezpieczenie najpierw przejmie wypadek, a następnie wystąpi z regresem przeciwko producentowi pojazdu.
Ile kosztuje autopilot?
W Tesli funkcja autopilota kosztuje 7500 euro, ale funkcję tę można również zarezerwować jako miesięczną subskrypcję transmisji strumieniowej. Ponieważ wymagana funkcja jest zainstalowana w każdej Tesli, funkcja na żądanie może być używana w razie potrzeby po aktualizacji sprzętu.
Nagroda dla DRIVE PILOT od Mercedes-Benz, który początkowo był używany w Mercedes-Benz S-Class oraz w całkowicie elektrycznym Mercedes-Benz EQSzostanie wykorzystany nie jest jeszcze znany. Oczywiste jest, że trzeba zarezerwować niektóre dodatki, ponieważ system do wysoce zautomatyzowanej jazdy według poziomu 3 składa się z czujnika LiDAR w osłonie chłodnicy, czujnika wilgoci i licznych czujników ultradźwiękowych. Dodatkowo zainstalowano urządzenie sterujące pozycjonowaniem z odbiornikiem satelitarnym, rozbudowany moduł antenowy oraz kamerę stereo o kącie widzenia 70°. LiDAR jest obsługiwany przez liczne systemy radarowe i inne kamery, m.in. monitorowany jest kierowca, ale także ruch uliczny z tyłu. DRIVE PILOT ma być oferowany w Klasie S obecnej serii 223 jako część pakietu wsparcia kierowcy (z DRIVE PILOT) i podlega dalszym warunkom.