zawartość
- Automat start-stop: technologia budząca kontrowersje
- Jak działa system start-stop?
- Czy system Start-Stop jest szkodliwy dla silnika?
- Kiedy włącza się system Start-Stop?
- Jak mogę stwierdzić, czy samochód ma automatyczny system start-stop?
- Automatyczny start-stop nie działa – co robić
- Kto wynalazł system start-stop?
- Wniosek
Automat start-stop: technologia budząca kontrowersje
Kiedy system start-stop został zainstalowany w pierwszych modelach, było wiele kontrowersji . Wprowadzenie tej technologii wciąż budzi kontrowersje – zarówno wśród kierowców, jak i ekspertów. Przedmiotem tej dyskusji jest cała seria otwartych pytań, na które nie udzielono jeszcze ostatecznej odpowiedzi, ani naukowej, ani technicznej.
Czy wyłączanie silnika na biegu jałowym pozwala zaoszczędzić wystarczająco dużo paliwa, aby opłacało się start-stop? Czy ponowne włączenie go nie zużywa więcej paliwa? Przede wszystkim jednak pojawia się pytanie, czy częste włączanie i wyłączanie – zwłaszcza przy dużym natężeniu ruchu – uszkadza sam silnik i inne podzespoły, czy nie. Docieramy do sedna tych pytań i dostarczamy wskazówek, których możesz użyć, aby zdecydować, czy automatyczny system start-stop ma dla Ciebie sens, czy nie.
Jak działa system start-stop?
Technologia automatycznego start-stop posiada funkcję wyłączania silnika, gdy pojazd zatrzymuje się i nie pracuje dłużej niż kilka sekund . Gdy tylko kierowca naciśnie pedał przyspieszenia lub zwolni hamulec, silnik ponownie się włączy – więc w zasadzie jest to całkiem proste.
Ta technologia stoi za systemem start-stop
To zależy od prędkości obrotowej silnika. Gdy system Start-Stop wykryje, że pojazd się zatrzymał lub prędkość obrotowa silnika spadła do biegu jałowego, a hamulec jest włączony, technologia wkracza do akcji. Wyłącza silnik i odłącza skrzynię biegów. Po zwolnieniu nacisku z pedału hamulca silnik uruchamia się ponownie.Dzięki technologii stop-start skrzynia biegów pracuje płynnie na biegu jałowym. Niekoniecznie zmienia się bieg. Kierowca nie musi wciskać pedału gazu przed ponownym uruchomieniem silnika – przynajmniej w modelach, które jeżdżą po drogach z oryginalnym systemem start-stop. Istnieją jednak systemy, które działają na różne sposoby, w których konieczne jest również wciśnięcie sprzęgła lub wciśnięcie pedału przyspieszenia, aby automatycznie uruchomić silnik.
System Start-Stop w pojazdach hybrydowych
Ciągły dalszy rozwój pojazdów hybrydowych i elektrycznych w ogromnym stopniu przyczynił się do rozwoju technologii Start-Stop, ponieważ: W szczególności większość pojazdów hybrydowych jest wyposażona w system Start-Stop . Jednak prawie zawsze działa to tutaj trochę inaczej niż ma to miejsce w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi. Komputer pokładowy monitoruje obroty , przepustnicę i prędkość. W ten sposób system może określić, kiedy samochód jedzie wybiegiem, aby na przykład zatrzymać się na światłach. W takim przypadku silnik benzynowy jest zwykle wyłączany przy prędkości około 15 km/h. Napęd elektryczny wystarcza na ostatnie kilka metrów.
Dodatkowo energia generowana podczas zwalniania jest odzyskiwana, czyli magazynowana w akumulatorze . W tych modelach zwykle wystarczy niewielki nacisk na pedał gazu, aby ponownie uruchomić silnik spalinowy. To zdumiewające, że technologia kończy ten proces w kilka milisekund, znacznie szybciej niż mrugnięcie okiem.
Czy automatyczny system start-stop jest szkodliwy dla silnika?
Prawdą jest, że uruchomienie silnika ma największy wpływ na sam silnik i to tam dochodzi do największego zużycia . Jeżeli silnik nie był eksploatowany przez kilka godzin lub dni, następuje tzw. zimny start . Zużycie spowodowane jest wysokimi temperaturami podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej i wciąż zimnymi elementami jednostki, które nagle rozszerzają się. W szczególności łożyska i uszczelka głowicy cylindrów są bardzo obciążone podczas tej procedury. Jednak zużycie eksploatacyjne zmniejsza się wykładniczo, gdy silnik jest ciepły.
To jest powód, dla którego niektórzy kierowcy mają zainstalowaną nagrzewnicę postojową z podgrzewaniem silnika, ponieważ ta technologia zapewnia, że urządzenie wykonuje swoją pracę przez bardzo długi czas. I to jest powód, dla którego zawsze zaleca się ostrożną jazdę zimnym silnikiem przez pierwsze kilka kilometrów i nie wymaganie od niego maksymalnych osiągów.
Dwie części samochodu, które są obciążone podczas uruchamiania silnika, a tym samym również przez automatyczny system start-stop, to rozrusznik i akumulator . Aby przeciwdziałać temu ciągłemu stresowi, producenci stosują teraz wzmocnione komponenty, które mogą sprostać tym wymaganiom.
Rzeczywiste obciążenie podczas uruchamiania silnika z systemem Start-Stop
System Start-Stop należy postrzegać w szczególnym kontekście, ponieważ działa on tylko wtedy, gdy samochód jest już w ruchu iw ruchu ulicznym . W związku z tym nie jest szkodliwy dla silnika, ponieważ nie jest już całkowicie zimny. Był aktywny zaledwie kilka sekund temu i nadal jest gorący. Ponadto automatyczny system Start-Stop uruchamia ponownie samochód podczas postoju, jeśli temperatura silnika znacznie spadnie, pod warunkiem, że kluczyk znajduje się w stacyjce.
Nowoczesne jednostki napędowe są projektowane w taki sposób, aby zazwyczaj wytrzymywały 100 000 cykli rozruchowych. W przeliczeniu na przeciętną żywotność samochodu, która wynosi 12 lat, oznacza to 22 rozruchy zimnego silnika dziennie .
Nawet z systemem Start-Stop producenci nie muszą projektować mocowań silnika, które wytrzymają 250 000 lub więcej cykli rozruchowych. Zużycie silnika jest wielokrotnie mniejsze niż przy zimnym rozruchu. Ponadto silniki są teraz wyjątkowo wytrzymałe. Dlatego kierowcy nie muszą się martwić o minimalne dodatkowe zużycie podczas ponownego uruchamiania .
Kiedy włącza się system Start-Stop?
To, kiedy automatyczny start-stop włącza i wyłącza silnik, zależy od tego, jak zaprojektowano system. Wyłączenie następuje zwykle, gdy:
- pojazd się zatrzymał i zaciągnięto hamulec.
- lub / i neutralny został zajęty.
- lub gdy sprzęgło jest wciśnięte.
- system wykrywa, że samochód jedzie na wybiegu, jak to często bywa w przypadku pojazdów hybrydowych.
- silnik spalinowy nie jest potrzebny. Może tak być w przypadku pojazdu hybrydowego, jeśli moc silnika elektrycznego jest wystarczająca na zjazdach.
Aby uruchomić silnik spalinowy, w zależności od modelu i rodzaju układu konieczne jest:
- zdjąć nogę z pedału hamulca.
- i/lub wrzuć bieg.
- i/lub nadepnięcie na sprzęgło.
- i/lub wciśnij pedał gazu.
Niebezpieczeństwo
Istnieją jednak modele, w których automatyczny system start-stop wyłącza silnik, choć nie jest to właściwe. Może się to zdarzyć przy bardzo mocnym hamowaniu i prawie do zatrzymania kół . System błędnie zakłada, że samochód się zatrzymał. Jeśli wciśniesz pedał gazu, może minąć chwila, zanim silnik będzie rzeczywiście dostępny. Może to w niezamierzony sposób doprowadzić do skomplikowanych, czasem niebezpiecznych sytuacji, ponieważ pojazd nie chce się poruszać.
Jak mogę stwierdzić, czy samochód ma automatyczny system start-stop?
Najłatwiejszym sposobem ustalenia tego jest spojrzenie na deskę rozdzielczą. Jeśli w tym miejscu znajduje się symbol automatycznego start-stop , samochód jest również w niego wyposażony. Symbolem jest litera A otoczona okręgiem z otwartym dołem i grotem strzałki na prawym końcu. Jeśli ten symbol świeci na zielono, automatyczny system start-stop jest aktywny. Jeśli symbol świeci na pomarańczowo lub czerwono, oznacza to usterkę.
Pomocne jest również zapoznanie się z instrukcją obsługi, w której dokładnie wyjaśniono, w jaki sposób automatyczny system Start-Stop jest dezaktywowany, a następnie ponownie aktywowany . Nie wyjaśniono, w jaki sposób kierowca może całkowicie wyłączyć automatyczny system Start-Stop, ponieważ generalnie nie jest to możliwe.
Jak całkowicie wyłączyć automatyczny system start-stop?
Zasadniczo nie można całkowicie wyłączyć automatycznego start-stop . Wynika to z sieci systemowej w nowoczesnych pojazdach. Tutaj asystenci, tacy jak funkcja hamowania awaryjnego, automatyczne połączenie alarmowe w razie wypadku lub system ostrzegania o kolizji, ściśle współpracują z systemem Start-Stop. W końcu zapewnia to również wyłączenie silnika w niebezpiecznej sytuacji. Z tego powodu ręczne całkowite wyłączenie automatycznego systemu start-stop nie jest ani możliwe, ani właściwe.
Start stop automatyczny nie działa – co robić?
Najczęstszą przyczyną nieprawidłowego działania lub awarii automatycznego systemu Start-Stop jest napięcie w instalacji elektrycznej pojazdu. Jeżeli napięcie robocze jest zbyt niskie, układ automatycznie wyłącza układ automatyczny . W przeciwnym razie nie byłoby możliwe ponowne uruchomienie silnika z powodu braku energii elektrycznej. Przyczynami spadku napięcia mogą być:
- Uszkodzony akumulator.
- Wadliwe zasady ładowania.
- zbyt wielu włączonych konsumentów. W szczególności, jeśli odbiorniki, takie jak dodatkowe reflektory, system nagłośnienia lub lodówka turystyczna, zostaną zainstalowane później, napięcie na pokładzie może spaść. Zwłaszcza, gdy w tym samym czasie aktywowana jest klimatyzacja, oświetlenie i inne odbiorniki, takie jak system informacyjno-rozrywkowy lub stacja ładująca do telefonu komórkowego.
- Błąd w okablowaniu.
- Błąd systemowy w programowaniu automatycznego systemu start-stop.
W niektórych pojazdach automatyczny system Start-Stop jest sporadycznie aktywny, ale potem znowu zawodzi. Wskazuje to na zbyt dużą liczbę konsumentów lub spadającą pojemność baterii.
W samochodach ze sprawnym akumulatorem, ale z nagrzewnicą postojową, może się również zdarzyć, że automatyczny system Start-Stop pozostanie wyłączony przez pierwsze kilka kilometrów, aż do ponownego naładowania akumulatora. Dzieje się tak jednak tylko wtedy, gdy ogrzewanie postojowe zostało wcześniej włączone.
Szukasz odpowiedniego pojazdu dla siebie?
Kto wynalazł system start-stop?
System start-stop to technologia, która swoje początki miała w latach 70-tych . Pierwszym samochodem z tym automatem była Toyota Crown. Był to jednak również na razie ostatni model, ponieważ system nie był wówczas w stanie się ustabilizować. Około 10 lat później Audi i VW ożywiły tę technologię i wprowadziły ją do kilku modeli. Dzięki nim silnik można było wyłączyć, naciskając przycisk. Urządzenie uruchomiło się ponownie automatycznie po naciśnięciu pedału gazu.
Wniosek
System start-stop należy do stale rosnącej grupy systemów wspomagania, które czynią jazdę bardziej komfortową i bezpieczną w nowoczesnych pojazdach. Ponadto ta technologia zapewnia oszczędności paliwa, które w najlepszym przypadku mogą sięgać nawet 15%. Jednak nie wszystkie systemy działają równie dobrze. Dlatego nabywcy samochodów powinni zdecydowanie odbyć jazdę próbną. Mocne wciśnięcie hamulców bez zatrzymywania się pokazuje, czy technologia w danym modelu jest dojrzała, czy w razie wątpliwości jest raczej przeszkodą.
Klienci mogą obecnie nadal wybierać samochody, w których ta technologia nie jest częścią standardowego wyposażenia. Można jednak przewidzieć, że automatyczny system Start-Stop będzie miał swój dzień najpóźniej wraz z całkowitym przejściem na samochody w pełni elektryczne. Samochody elektryczne nie potrzebują tej technologii, co jest jeszcze jednym powodem, aby dziś zdecydować się na taki model.