zawartość
- Automatyczna i manualna skrzynia biegów: jakie są różnice?
- Dwa rodzaje transmisji w codziennych sytuacjach
- Nigdy więcej uprzedzeń
- Różne automatyczne skrzynie biegów na pierwszy rzut oka
- Transmisja automatyczna: litery i ich znaczenie
- Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów
- Plusy i minusy manualnej skrzyni biegów
- Automatyczny a ręczny: który jest najlepszy dla początkujących kierowców?
- Jeśli chodzi o skrzynie automatyczne czy manualne, kto będzie w przyszłości na czele?
- Wniosek
Automatyczna i manualna skrzynia biegów: jakie są różnice?
Silniki spalinowe, niezależnie od tego, czy są to silniki benzynowe, czy wysokoprężne, pracują z ogromną mocą w pewnym zakresie prędkości. Skrzynia biegów posiada funkcję utrzymywania prędkości w pożądanym zakresie. Zapewnia, że moc napędowa z silnika dociera do osi napędowej przez sprzęgło , wykorzystując strukturę blokującą różnych biegów.
Podczas gdy nowoczesne pojazdy mają zwykle od pięciu do ośmiu biegów , samochody elektryczne nie wymagają skrzyni biegów. Czemu? Silnik elektryczny pracuje sam z pełną sprawnością we wszystkich zakresach prędkości.
Przez dziesięciolecia produkcja samochodów stawiała sobie za zadanie zwiększenie niezawodności automatycznych i manualnych skrzyń biegów w zakresie kontroli i limitów. Obowiązują następujące wymagania:
- niskie koszty utrzymania
- płynna zmiana biegów
- Niskie zużycie paliwa
- Długa żywotność
Aby zapewnić płynną pracę skrzyni biegów, są regularne okresy międzyprzeglądowe, w których wymieniany jest np. olej w skrzyni biegów. Te przedziały czasowe można znaleźć w instrukcji i różnią się w zależności od producenta.
Ale jakie są różnice między automatyczną i manualną skrzynią biegów ? Wie o tym każdy, kto miał przyjemność jeździć obydwoma wariantami. Dla wszystkich innych krótkie wyjaśnienie: w przypadku automatycznej skrzyni biegów kierowca nie ma nic wspólnego z procesem zmiany biegów, praca jest wykonywana przez komputer i jednostkę sterującą. Z drugiej strony w przypadku ręcznej skrzyni biegów musisz samodzielnie obsługiwać sprzęgło i włączać biegi.
Dwa rodzaje transmisji w codziennych sytuacjach
Jak prawie wszystko, obie transmisje mają swoje wady i zalety w życiu codziennym. Bardzo wyraźną zaletą jest to, że nowoczesne automatyczne skrzynie biegów ułatwiają kierowcy jazdę w korkach lub w dużym ruchu miejskim. Kierowca nie musi stale operować dźwignią zmiany biegów ani sprzęgłem, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy.
Samodzielne odczucie ręcznej skrzyni biegów zapewnia kierowcy najwyższą przyjemność z jazdy, podczas gdy kierowca automatyczny kładzie większy nacisk na komfort jazdy. Producenci nadrabiają teraz zaległości, jeśli chodzi o automatyczne skrzynie biegów i przyjemność z jazdy. Gwarantuje to, że wrażenia z jazdy nie zostaną zaniedbane nawet przy tej skrzyni biegów. Mniejsze pojazdy często nadal mają manualną skrzynię biegów, podczas gdy automatyczna skrzynia biegów coraz częściej zyskuje przewagę w klasie średniej i luksusowej.
Wiele lat temu mówiono, że manualne skrzynie biegów mają znaczną przewagę pod względem zużycia paliwa . W międzyczasie przewaga nie jest już automatycznie po tej stronie. Pierwsze pytanie, które należy tutaj zadać, to czy jest to starsza czy nowoczesna automatyczna skrzynia biegów? Najnowsza technologia nagle sprawia, że dawna wada znika.
Nigdy więcej uprzedzeń
Jeśli chodzi o automatyczną a manualną skrzynię biegów, wielu kierowców uważa, że pojazd z automatyczną skrzynią biegów jest zbyt wolny, ponieważ nie przyspiesza wystarczająco szybko. Ale te czasy już minęły, ponieważ przy dzisiejszej technologii kierowca doświadcza również żywych wrażeń z jazdy tym wariantem, a ci, którzy lubią go trochę bardziej sportowo, po prostu przestawiają dźwignię na literę „S”. Jednak nie każdy model jest wyposażony w funkcję jazdy sportowej („S”).
Co więcej, prędzej czy później w walce pomiędzy automatyczną i manualną skrzynią biegów, ten pierwszy wygra wyścig. Ponieważ przepisy dotyczące emisji stają się coraz bardziej rygorystyczne iw przyszłości prawdopodobnie będzie można je osiągnąć tylko za pomocą automatyki. Tutaj punkt zmiany biegów i prędkość zostały zoptymalizowane w najdrobniejszych szczegółach.
Jest jednak jedno uprzedzenie, którego nie można rozwiać: producenci samochodów nadal pobierają wysokie ceny za montaż automatycznych skrzyń biegów. W zależności od modelu chętnie doliczają do niego nawet 5 procent ceny zakupu. Nie jest to zaskakujące, ponieważ w rozwój zainwestowano dużo czasu.
Różne automatyczne skrzynie biegów na pierwszy rzut oka
Automatyczne to nie to samo, co automatyczne. W tej dziedzinie istnieją obecnie cztery różne rodzaje kół zębatych , z których każdy ma oczywiście swoje wady i zalety. Z tego powodu chcielibyśmy teraz nieco dokładniej zagłębić się w ten temat.
automatyczna skrzynia
W zasadzie skrzynia tego typu jest skonstruowana tak samo jak skrzynia manualna . Jedyna różnica polega na tym, że uruchamianie sprzęgła i zmiana biegów odbywa się automatycznie. Jest to jedna z najtańszych konstrukcji wśród automatycznych skrzyń biegów.
Zoptymalizowane procesy zmiany przełożeń zapewniają mniejsze zużycie paliwa , ale większość kierowców narzeka na przerwy w trakcji podczas zmiany przełożeń. Może to szybko stać się irytującym problemem, zwłaszcza w przypadku małych samochodów o małej mocy. Ten punkt jest również znany producentom samochodów. Aby temu zaradzić, w dzisiejszych czasach wolą montować dwusprzęgłową skrzynię biegów z szybką zmianą biegów.
Zautomatyzowana manualna skrzynia biegów w skrócie:
- Taka sama konstrukcja jak manualna skrzynia biegów
- Jednak operacje sprzęgła i zmiany biegów przebiegają automatycznie
- niskie zużycie paliwa
- możliwe przerwanie trakcji
Bezstopniowa przekładnia CVT
Ten rodzaj skrzyni biegów można porównać do wariatora skutera , ponieważ zmienia przełożenie pojazdu bez zmiany biegów. Prawie nie słychać tego procesu podczas komfortowej jazdy. Jeśli jesteś trochę bardziej wysportowany, nieprzyjemne wycie silnika podczas przyspieszania pozostanie irytującym dzwonieniem w uszach.
Ponadto skrzynia biegów ma tę zaletę, że prędkość jest optymalnie dostosowana, w zależności od tego, czy kierowca chce być sportowy, czy oszczędny na drodze. Ale największa zaleta na koniec: bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów nie musi narzekać na przerwy w trakcji podczas procesu zmiany biegów.
Bezstopniowa przekładnia CVT w skrócie:
- Bezstopniowa, co oznacza, że nie ma biegów
- brak przerw w trakcji
- Tłumaczenie bez przełączania, podobne do wariatora na skuterze
Konwerter automatyczny
Przemysł samochodowy opiera się obecnie na bardzo niskich prędkościach dla tego typu konstrukcji. Sportowa jazda jest nadal możliwa. Gdy tylko mocno wciśniesz pedał gazu, poszczególne biegi są wyższe, ale silnik nie pozostaje stale w wysokim zakresie prędkości.
Pod względem zużycia paliwa konwerter automatyczny różni się tylko nieznacznie od manualnej skrzyni biegów. Ale jeśli chodzi o płynną zmianę przełożeń, ta skrzynia biegów błyszczy.
Wadą jest zazwyczaj dość wysoka dopłata , którą naliczają producenci samochodów.
Konwerter automatyczny w skrócie:
- niski poziom prędkości
- komfortowe operacje łączeniowe
- Producenci zazwyczaj pobierają wysoką dopłatę
Podwójne sprzęgło
Ten ostatni typ automatycznej skrzyni biegów często się sprawdza i jest używany prawie wyłącznie przez większych producentów pojazdów. Mowa o dwusprzęgłowej skrzyni biegów, zwanej również skrzynią biegów z bezpośrednią zmianą biegów .
W zasadzie są to dwie manualne skrzynie biegów. Jeden dotyczy biegów parzystych, a drugi nieparzystych. Podczas procesu zmiany biegów sprzęgło jednej części otwiera się, podczas gdy druga zamyka się w tym samym czasie. Obwód działa automatycznie lub może być obsługiwany ręcznie za pomocą dźwigni ręcznej.
Proces ten może przebiegać bez przerwy w trakcji, dzięki czemu zapewnia doskonałe wartości przyspieszenia .
Przy tak wielu zaletach jest jednak i wada: dwusprzęgłowa skrzynia biegów pozwala producentom samochodów na odpowiednie wynagradzanie.
Przekładnia dwusprzęgłowa w skrócie:
- znana również jako skrzynia biegów z bezpośrednią zmianą
- posiada dwie automatyczne manualne skrzynie biegów
- Możliwe również ręczne uruchamianie
- dobre przyspieszenie
- brak przerw w trakcji
- stosunkowo wysoka cena w porównaniu do innych automatycznych skrzyń biegów
Transmisja automatyczna: litery i ich znaczenie
Jeśli po raz pierwszy jedziesz z automatyczną skrzynią biegów, prawdopodobnie pojawia się pytanie: co właściwie oznaczają litery na automatycznej dźwigni? Mamy odpowiedź:
- P: Parking
- R: do tyłu
- N: Neutralny (znany również jako bezczynny)
- D: Napęd
W niektórych modelach pojawiają się również litery „B” i „S”. Można założyć, że „B” może oznaczać klasę prawa jazdy? Nie do końca; raczej oznacza automatyczny hamulec . Kierowca może z tego skorzystać podczas parkowania na pochyłościach. Jeśli chcesz być nieco bardziej sportowy, ustaw dźwignię automatyczną w pozycji „S”. Jak już wspomniano, oznacza to sportową jazdę .
Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów
Wszyscy znają częste włączanie się i wyłączanie w ruchu miejskim typu stop-and-go. W związku z tym automatyczna skrzynia biegów ma tutaj przewagę.
Dalsze zalety i wady automatycznej skrzyni biegów w pigułce:
Wzmacniać
- zrelaksowany ruszanie na wzniesieniach bez zgaśnięcia pojazdu
- wygodniejsza jazda
- Automatyczna zmiana biegów jest szybsza i czystsza
- brak konserwacji i zużycia
Słabości
- w tej chwili dostępne tylko za opłatą
- ze starszym automatem wyższe zużycie paliwa
- pełna wrażeń podróż jest (jak dotąd) stracona
Plusy i minusy manualnej skrzyni biegów
Znamy już pozytywne i negatywne cechy automatycznej skrzyni biegów. Oczywiście, przełącznik niesie ze sobą również niektóre z nich. W każdym razie najważniejsza jest radość z jazdy połączona z Internetem, ponieważ możesz samodzielnie włączyć biegi. Stwarza to kierowcy samodzielne wrażenia z jazdy.
Krótkie podsumowanie pozostałych plusów i minusów manualnej skrzyni biegów:
Wzmacniać
- niższa cena zakupu
- kompaktowe wymiary skrzyni biegów
- dużo osiągów podczas jazdy
Słabości
- ciągła zmiana biegu na wyższy i niższy w ruchu miejskim i na pochyłościach
- Przerwy w zasilaniu trakcyjnym podczas zmiany przełożeń
- duże uszkodzenia w przypadku nieprawidłowego użytkowania obwodu
Automatyczny a ręczny: który jest najlepszy dla początkujących kierowców?
W przypadku ręcznej skrzyni biegów nadal musisz samodzielnie zacisnąć sprzęgło i ręcznie włączyć biegi. Tutaj jazda z automatyczną skrzynią biegów przydaje się początkującym kierowcom. Wsiadaj i odjeżdżaj, nic więcej. W ten sposób niedoświadczony kierowca może skoncentrować się na ruchu pod każdym względem .
W Niemczech istnieje możliwość uzyskania prawa jazdy kat. B na automatykę. Z drugiej strony oznacza to również, że jazda z manualną skrzynią biegów nie jest wtedy możliwa. Od 1 kwietnia 2021 r. ta zasada została nieco złagodzona. Teraz uczący się kierowcy, którzy zdali egzamin specjalnie na samochód automatyczny, mogą również prowadzić samochód z manualną skrzynią biegów. Jednak nie całkiem bez testu: wymagane jest dodatkowe dziesięć godzin jazdy w pojeździe ze zmianą biegów i 15-minutowy test końcowy .
Jeśli chodzi o skrzynie automatyczne czy manualne, kto będzie w przyszłości na czele?
Jeśli spojrzymy na obecny rozwój, szybko powinno stać się jasne, że najpóźniej za 20 lat manualne skrzynie biegów przejdą do historii. Przyczyny tego są oczywiste, ponieważ jeśli chodzi o emisję CO₂ i zużycie paliwa, tylko zoptymalizowana skrzynia biegów może sprostać normom.
Komputery już wyprzedzają ludzi. Jest to szczególnie widoczne w ruchu miejskim, ale w wyścigach coraz częściej stosuje się również automatyczne skrzynie biegów.
Wniosek
Automatyczna czy manualna skrzynia biegów, kto wygra? W zasadzie można powiedzieć, że oba mają swoje wady i zalety. Technologia stale się rozwija, więc producentom udało się już zrekompensować niektóre negatywne cechy automatycznych skrzyń biegów. W dającej się przewidzieć przyszłości można założyć, że producenci samochodów będą w coraz większym stopniu polegać na instalacji automatycznych skrzyń biegów, dopóki całkowicie nie zastąpią one klasycznego przełącznika.