Klimatyzacja automatyczna i klimatyzacja to jedno i to samo: w pełni automatyczna klimatyzacja. Klimatronic, pisany również jako Climatronic, to nazwa marki VW dla automatycznej klimatyzacji. Termin Klimatronic pojawia się sporadycznie w Internecie dla produktów innych producentów samochodów. Jest to transfer, w którym nazwa marki reprezentuje produkt. Podobnie jak Uhu, nazwa produktu używana dla wszystkich klejów.
Czym dokładnie jest automatyczna klimatyzacja lub klimatyzacja?
W przypadku starych systemów klimatyzacyjnych nadal trzeba było ręcznie ustawiać temperaturę i, jeśli to konieczne, zmieniać ją od nowa. Dzięki klimatyzacji lub automatycznej klimatyzacji kierowca może precyzyjnie ustawić żądaną temperaturę w pojeździe. System rejestruje żądaną temperaturę – na przykład 20 stopni – i pracuje aż do osiągnięcia tej temperatury. Gdy tylko zostanie osiągnięta dokładna temperatura, automatyczna klimatyzacja przestaje działać. Jeśli temperatura spadnie lub wzrośnie, automatyczna klimatyzacja lub klimatyzacja jest ponownie aktywowana. Ta dokładna rejestracja temperatury wewnętrznej i zewnętrznej jest możliwa za pomocą czujników. Czujniki te rejestrują ciepło we wnętrzu, wilgotność, objętość powietrza, promieniowanie słoneczne oraz ciepło silnika i spalin.
Jak dokładnie działa automatyczna klimatyzacja lub klimatyzacja?
Automatyczna klimatyzacja lub klimatyzacja współpracują z czujnikami, takimi jak czujniki słoneczne. Te czujniki słoneczne rejestrują położenie słońca, natężenie promieniowania słonecznego i kąt promieniowania. Za pomocą tych czujników chłodzona jest tylko ta część samochodu, która jest bezpośrednio wystawiona na działanie promieni słonecznych. Powoduje to nie tylko wydajniejszą, ale także bardziej przyjazną dla środowiska klimatyzację.
Nawet w przypadku automatycznej klimatyzacji lub klimatyzacji chłodzenie odbywa się nadal za pomocą wentylatora. Ale w przeciwieństwie do starszych modeli, nowoczesne dmuchawy są ledwo słyszalne. Oprócz chłodzenia zapewnianego przez wentylator, istnieje również sprężarka klimatyzacji. Włącza się automatycznie, gdy tylko temperatura wewnętrzna jest zbyt wysoka.
Jest grzałka elektryczna do ogrzewania wnętrza. Ponadto można również wykorzystać ciepło wytwarzane przez silnik. Ta funkcja nie jest jednak dostępna we wszystkich modelach z automatyczną klimatyzacją i klimatyzacją. W VW tryb Econ – czyli wykorzystanie ciepła silnika podczas jazdy – działa tylko wtedy, gdy silnik jest już rozgrzany. Niezależnie od tego, ciepło resztkowe silnika może być zawsze wykorzystane, nawet gdy pojazd stoi.
W jaki sposób klimatyzacja automatyczna lub klimatyzacja reguluje powietrze we wnętrzu?
Kolejną ważną funkcją jest regulacja powietrza w pomieszczeniach. Obejmuje to oczywiście osuszanie powietrza. Jeśli wilgotność jest zbyt wysoka, przednie i tylne szyby zaparują, co stanowi zagrożenie dla kierowcy. Wilgotność można mierzyć i regulować za pomocą czujników wewnątrz i na zewnątrz.
Ponadto niektóre modele z automatyczną klimatyzacją i klimatyzacją mogą również regulować ilość i dystrybucję powietrza wewnątrz samochodu. Dystrybucja powietrza jest regulowana przez wyloty powietrza w okolicy stóp, brzucha lub głowy i oczywiście przez wentylator. Za pomocą czujników system automatycznie rejestruje złe powietrze na zewnątrz, na przykład w tunelu, i odpowiednio reguluje powietrze wewnętrzne. System rozpoznaje również, kiedy kierowca włączył bieg wsteczny. Automatyczna dystrybucja powietrza obiegowego zapobiega zanieczyszczeniu własnymi spalinami wewnątrz samochodu.
Jak przyjazna dla środowiska jest automatyczna klimatyzacja i klimatyzacja?
Klimatyzacja klimatronic lub automatyczna stała się w ostatnich latach bardziej przyjazna dla środowiska i energooszczędna. Typowa klimatyzacja zużywa tylko pół litra paliwa na 100 km. Osiąga się to, ponieważ system przestaje działać po osiągnięciu idealnej temperatury.
Aby jazda była bardziej ekonomiczna i przyjazna dla środowiska, należy jednak przestrzegać następujących punktów. Różnica między temperaturą zewnętrzną latem a temperaturą wewnętrzną w samochodzie nie powinna nigdy przekraczać 6 stopni. Aby zapewnić idealną dystrybucję powietrza obiegowego, samochód powinien być dobrze przewietrzony przed jazdą. Ponadto szyby powinny pozostać zamknięte podczas jazdy – gdy działa klimatyzacja lub automatyczna klimatyzacja. Wreszcie, jeśli to możliwe, klimatyzację lub automatyczną klimatyzację należy używać tylko na krótkich trasach.
Jakie są różnice między automatyczną klimatyzacją a klimatyzacją?
Jak już wspomniano powyżej, nie ma różnicy między automatyczną klimatyzacją a klimatyzacją. Klimatronic to tylko specyficzne dla VW określenie na automatyczną klimatyzację. Istnieją jednak różnice w technologii klimatyzacji. Istnieje zgrubny podział na klimatyzację półautomatyczną i w pełni automatyczną. VW określa swoją w pełni automatyczną klimatyzację jako Climatronic, a półautomatyczną jako Climatic.
Półautomatyczna klimatyzacja to wersja podstawowa. W VW Climatic spełnia wszystkie opisane już funkcje automatycznej klimatyzacji. Climatronic idzie o krok dalej. W modelach z Climatronic samochód można podzielić na maksymalnie cztery strefy. Każda strefa – zwana również strefą klimatyczną – oferuje własne ustawienie temperatury. Dzięki temu kierowca i pasażer z przodu lub osoby na tylnym siedzeniu mogą ustawić różne stopnie.
Automatyczna klimatyzacja i podsumowanie klimatyzacji
Klimatronic – lub Climatronic – to marka używana przez VW dla w pełni automatycznego systemu klimatyzacji. W funkcji podstawowej nie ma różnicy między klimatyzacją a klimatyzacją. Ale oczywiście różni producenci mają różne dodatkowe funkcje. Podstawową funkcją automatycznej klimatyzacji lub układu klimatyzacji jest zawsze automatyczne dostosowanie temperatury wnętrza do temperatury pożądanej przez kierowcę. Ponadto istnieje również możliwość regulacji wilgotności, objętości i dystrybucji powietrza. Przy modelach z wyższej półki cenowej auto można podzielić również na różne strefy. Kierowca i pasażer z przodu siedzą wtedy we własnej strefie klimatycznej.