Pomimo swojej nazwy, filtr przeciwpyłkowy potrafi znacznie więcej niż tylko filtrować pyłki, dlatego obecnie określa się go mianem „filtra kabinowego”. To ważna część zamienna, która bezpośrednio wpływa na jakość powietrza w samochodzie, a tym samym zapewnia odpowiedni klimat. Niestety często się o tym zapomina i wielu kierowców jeździ z kompletnie zabrudzonym filtrem przeciwpyłkowym. Szkoda, bo zmiana jest bardzo łatwa w większości pojazdów.
Filtr kabinowy – oto jego zadania
Zadania filtra kabinowego Najważniejsze zadanie filtra kabinowego jest oczywiste, a mianowicie filtrowanie niepożądanych cząstek z powietrza zasysanego z zewnątrz. Jest to szczególnie ważne w miastach, gdzie oprócz kurzu i brudu należy odfiltrować z powietrza szkodliwe cząstki, takie jak sadza, azot, ozon, dwutlenek siarki i węglowodory. Niektóre z nich pochodzą od innych kierowców, ale są też produktem ubocznym branży. Wiosną i latem ważne jest również odfiltrowanie pyłków szkodliwych dla alergików. Jeśli filtr nadal jest w porządku, uda się prawie w 100 procentach. Dzięki temu samochód staje się oazą świeżego powietrza.
Im lepiej działa filtr kabinowy, tym mniej ogrzewania i klimatyzacji musi działać, aby osiągnąć żądaną temperaturę w kabinie. Z drugiej strony oznacza to, że silnik zużywa mniej paliwa, a tym samym emituje mniej CO2 i innych cząstek. Regularna zmiana jest zatem ważna nie tylko dla twojego dobrego samopoczucia, ale także aktywnie pomaga środowisku.
Możliwe oznaki koniecznej zmiany
Ponieważ filtr przeciwpyłkowy jest bezpośrednio i pośrednio zaangażowany w wiele procesów, znaki są bardzo różne. Zapach stęchlizny w samochodzie jest często pierwszą oznaką nadchodzącej zmiany, ale może to być również związane z brudnym układem klimatyzacji. Jeżeli dodatkowo zmniejszy się wydajność nagrzewnicy i wydatek powietrza wentylatora, znaki są czytelne. Inne objawy mogą obejmować zwiększone zużycie paliwa, a nawet zaparowane szyby. To ostatnie wynika z tego, że cząsteczki wody zawieszone w powietrzu mogą być również wdmuchiwane do wnętrza. Latem alergicy będą mogli od razu zidentyfikować zabrudzony filtr kabinowy z powodu obciążenia pyłkami. Dodatkowym wskazaniem jest tłusty film na szybach.
kiedy trzeba wymienić filtr przeciwpyłkowy Nie ma określonego czasu na wymianę, ale większość producentów zaleca wymianę po 15 000 km, chyba że zaznaczono inaczej. Każdy, kto zostawia samochód na dłuższy czas i nie osiąga tego przebiegu, powinien planować wymianę filtra raz w roku. Dla alergika początek wiosny to najlepszy czas.
Obciążenie filtra jest największe jesienią i zimą, a jego wymiana zapewnia optymalną wydajność filtra.
Czyszczenie filtra przeciwpyłkowego – czy to możliwe?
Czyszczenie filtra przeciwpyłkowego Często zaleca się najpierw wyczyścić filtr przeciwpyłkowy zamiast bezpośrednio go wymieniać. Można to zrobić na przykład za pomocą odkurzacza lub systemu sprężonego powietrza i usuwa co najmniej dużą część widocznych cząstek brudu. Niestety tym zabiegiem nie da się dostać do głębszych warstw filtra. Z tego powodu wydajność filtra nie wzrośnie znacząco nawet po czyszczeniu. Zazwyczaj nie da się uniknąć zmiany.
W skrócie: ważne informacje o części zamiennej
Jaka jest praca filtra przeciwpyłkowego?
– Filtr przeciwpyłkowy, a dokładniej filtr kabinowy, ma za zadanie odfiltrować z powietrza w aucie szeroką gamę niepożądanych cząsteczek.
– Obejmuje to brud i kurz, ale także pyłki, toksyny, zapachy i alergeny.
Jakie są typowe objawy zużycia?
– Nieprzyjemny zapach, stęchłe powietrze w aucie
– Pogorszona wydajność układu klimatyzacji
– Wywoływanie objawów alergicznych
– Zwiększone zużycie paliwa
– Jesienią i zimą: zaparowane szyby
Kiedy należy wymienić filtr?
– Zazwyczaj co 15 000 kilometrów lub raz w roku.
– Informacje producenta mogą się różnić.
– Najlepszy czas na zmianę to wiosna.
Który powinienem kupić?
– Standardowe filtry spełniają swoje zadanie, ale nie zatrzymują zapachów. Filtry z węglem aktywnym przejmują to i są również odpowiednie dla alergików. Filtry biofunkcjonalne przeznaczone są dla osób wrażliwych.
Samodzielna wymiana filtra przeciwpyłkowego – instrukcje
Pozycja i sposób montażu filtra kabinowego w pojeździe może się znacznie różnić. Dlatego nasz poradnik został podzielony na dwie części.
Część A w przypadku pojazdów, w których filtr kabinowy znajduje się za maską i przegrodą w górnej części maski, Część B w przypadku pojazdów, w których filtr kabinowy znajduje się w kabinie.
Aby dowiedzieć się, która z opcji dotyczy Ciebie, zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu. Na odpowiednich rysunkach i schematach jest to oznaczone trzema równoległymi, zakrzywionymi liniami.
Część A:
Samodzielna wymiana filtra przeciwpyłkowego w komorze silnika1. Jeśli filtr kabinowy znajduje się w komorze silnika, odczekaj co najmniej 30 minut po ostatniej podróży przed jego wymianą, w przeciwnym razie istnieje ryzyko poparzenia.
2. Otwórz maskę i przymocuj ją za pomocą drążka maski.
3. Większość pojazdów wymaga zdjęcia wycieraczek przedniej szyby. Odpowiednie śruby można poluzować za pomocą odpowiedniego klucza płaskiego i podważyć je przy zamkniętej pokrywie.
4. Plastikowa boazeria tuż pod przednią szybą nazywana jest osłoną. Jest on przymocowany kilkoma klipsami, które można podważyć śrubokrętem podczas obracania.
5. Rama filtra przeciwpyłkowego jest zabezpieczona klipsami. Można je po prostu przeciągnąć w górę przez krawędź. Następnie wyciągnij stary filtr z ramką.
6. Sprawdź rozmiar i położenie ramki przed włożeniem nowego filtra. W ten sposób możesz mieć pewność, że kierunek montażu jest prawidłowy. Dodatkową pomocą są strzałki z napisem „Air Flow” na ramie. Muszą one wskazywać na wnętrze.
7. Załóż zaciski z powrotem na obudowę filtra i ponownie zamontuj pokrywę do przegrody za pomocą zacisków śrubowych. Na koniec możesz ponownie przymocować wycieraczki za pomocą odpowiednich nakrętek.
8. Uruchom pojazd i klimatyzację. Sprawdź, czy została osiągnięta ustawiona temperatura i jak szybko trwa zmiana z ciepłej na zimną. Jeśli wszystko jest w porządku, naprawa się powiodła.
Część B:
Wymień sam filtr przeciwpyłkowy we wnętrzu1. Jeśli filtr przeciwpyłkowy znajduje się we wnętrzu, spójrz po stronie pasażera pod schowkiem lub w przestrzeni na nogi, aby sprawdzić, czy jest odpowiednio oznaczona obudowa.
2. Jeśli tak nie jest, będziesz musiał usunąć część schowka za pomocą odpowiednich śrub, aby uzyskać dostęp do obudowy.
3. Obudowa filtra jest zabezpieczona klipsami. Aby je uwolnić, należy najpierw wepchnąć je do środka w tym samym czasie, a następnie podnieść.
4. Wyciągnij filtr przeciwpyłkowy wraz z ramką z obudowy.
5. Porównaj rozmiar i położenie ramki z nowym filtrem. Zwróć uwagę na prawidłowy kierunek montażu. Na ramce znajdują się strzałki z napisem „Przepływ powietrza”. Muszą one być skierowane do wnętrza pojazdu.
6. Umieść zaciski na obudowie i wysuń na zewnątrz, aż zatrzasną się na swoim miejscu lub poczujesz wyraźny opór.
7. Ponownie przymocuj schowek do deski rozdzielczej za pomocą odpowiednich śrub.
8. Uruchom silnik i klimatyzację. Przetestuj funkcjonalność