Kategorie
Blog

Co właściwie oznacza OBD lub OBD2?

ABS, ESP , EGR i Co. są częścią standardowego słownika każdego stołu bywalców PS. Co dokładnie kryje się za skrótami, nie powinno być dla wszystkich jasne. To samo dotyczy akronimu, który zrewolucjonizował pracę warsztatową (w szczególności rozwiązywanie problemów w samochodach): OBD. Trzy litery oznaczają diagnostykę pokładową i są parafrazą systemów samochodowych, które rejestrują i rejestrują awarie w różnych zespołach i jednostkach sterujących. Ogromną różnicę ma to, czy pojazd jest wyposażony w interfejs OBD, czy OBD2. Wyjaśniamy różnicę między połączeniami i jak uzyskać informacje z pamięci błędów. 

Jaka jest różnica między OBD a OBD2?

Na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że OBD2 byłby po prostu następcą OBD. I faktycznie to prawda. Jednak modernizacja systemu diagnostyki pokładowej przyniosła właścicielom samochodów liczne korzyści. W przeszłości instalowanie interfejsu OBD w ogóle nie było obowiązkowe, ale wszystkie silniki benzynowe nowo rejestrowane od 2001 r. i wszystkie diesle nowo rejestrowane od 2004 r. posiadają interfejs OBD2, dzięki czemu można stosunkowo łatwo odczytać pamięć błędów . 
ADAPTER OBD
Fakt, że OBD2 jest jednolitym, uniwersalnym połączeniem , przynosi dalsze, znaczne uproszczenia. W przeszłości prawie wszystkie marki samochodów wymagały specjalnych urządzeń do odczytu pamięci błędów, ale dziś nawet laicy mają dostęp do danych informacyjnych w ciągu kilku minut. Dzięki przejściu uproszczono również poszukiwanie jednolitego teraz połączenia.

Gdzie jest interfejs OBD?

Przed standaryzacją pokładowego systemu diagnostycznego poszukiwanie interfejsu OBD wymagało albo specjalisty, albo, w pewnych okolicznościach, dużej kreatywności. Często było to ukryte w komorze silnika lub ukryte za klapą serwisową w bagażniku lub przedziale pasażerskim. Nie jest to już możliwe z OBD2. Producenci są nie tylko zobowiązani do zainstalowania 16-stykowego gniazda, ale muszą także zapewnić łatwy dostęp do niego w zasięgu kierowcypozycja. Złącze do odczytu pamięci błędów znajduje się zwykle za osłoną wokół kolumny kierownicy. Jeśli nie wiesz dokładnie, gdzie podłączyć adapter OBD2 do pojazdu, nawet po długich poszukiwaniach, dokładną pozycję połączenia możesz znaleźć w instrukcji obsługi lub w specjalnych aplikacjach.

Jakie informacje można odczytać przez OBD/OBD2?

Chociaż na to pytanie można odpowiedzieć tylko dla konkretnego modelu pojazdu z obecnie zastąpionym systemem OBD, OBD2 również tutaj wprowadził standard w branży. Interfejs OBD2 jest chyba najczęściej używany do odczytu pamięci błędów . Standardowe kody usterek zapewniają wstępne wskazanie, który zespół (nadwozie, układ napędowy, podwozie, sieci) powoduje problemy lub która z wielu jednostek sterujących może działać nieprawidłowo. Urządzenia diagnostyczne podłączone do OBD2 wypluwają określony kod składający się z jednej z czterech liter i czterech cyfr. Kod ten można następnie zdekodować za pomocą listy błędów, znanej również jako DTC (Data Trouble Code). Niestety często nie oszczędza Ci to podróży do następnego warsztat , ale odczytanie pamięci błędów również pomaga mechanikom na miejscu zlokalizować problem w nowoczesnym aucie. Oprócz rozwiązywania problemów interfejs OBD2 oferuje inne opcje użytkowania. Po podłączeniu do odpowiedniego urządzenia końcowego, wiele danych może być odczytywanych i wyświetlanych w czasie rzeczywistym . Od prędkości napędzanej przez obciążenie silnika do temperatury płynów . W zależności od producenta pojazdu oraz urządzenia diagnostycznego i programu, można również uzyskać dodatkowe informacje i ewentualnie również je zmienić.

Jak można odczytać informacje?

Prawie nic się nie zmieniło podczas odczytywania danych w autoryzowanych warsztatach: nadal używane są tutaj profesjonalne urządzenia , które ujawniają wszelkiego rodzaju dodatkowe informacje, a czasem są bezpośrednio powiązane ze wsparciem producenta pojazdu. Dla amatorów i mechaników hobbystów takie rozwiązania są nie tylko zupełnie nieciekawe z finansowego punktu widzenia. Bo jeśli chcesz tylko odczytać pamięć błędów i sprawdzić stan swoich jednostek sterujących, możesz to zrobić za pomocą specjalnego urządzenia diagnostycznego  lub za pomocą adaptera Bluetooth i smartfon . Po adapterze został podłączony do złącza OBD2, wystarczy aplikacja, która uwidacznia zapis danych. 
System diagnostyki pokładowej daje możliwość zagłębienia się w wewnętrzne działanie własnego samochodu, a przede wszystkim uzyskania pierwszej wskazówki w przypadku awarii. Dzięki standaryzacji (OBD2) istnieje wiele i różnie drogich sposobów dotarcia do celu.