Kategorie
Blog

Co to jest interfejs OBD2?

Co to jest OBD2? Co potrafi OBD2? Czego OBD2 nie może zrobić? A kto i jak może na tym skorzystać? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące interfejsu OBD2.

Co to jest OBD2?

OBD oznacza diagnostykę pokładową, co oznacza zintegrowany w samochodzie system diagnostyki pojazdu. Wprowadzony w Kalifornii w 1988 roku, aby poradzić sobie z rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, dalszy rozwój OBD2 (lub OBD II lub EOBD) został również wprowadzony jako obowiązkowy w Europie w 2004 roku.

Oprócz kontroli między producentami wszystkich systemów istotnych dla emisji, diagnostyka OBD2 monitoruje również wszystkie inne systemy elektroniczne. Jednak producenci pojazdów mogą sami decydować, czy zintegrować całą elektronikę pojazdu ze standardem.

Co potrafi OBD2?

Diagnostyka pokładowa jest w stanie sama się monitorować i sprawdzać system pod kątem usterek i usterek. Błędy są wykrywane, zapisywane w pamięci błędów jednostki sterującej i oceniane diagnostycznie.

W przypadku wystąpienia błędu kierowca jest informowany przez lampkę kontrolną silnika (MIL). Aplikacja ryd idzie nawet o krok dalej i wyświetla pełny kod błędu w aplikacji. W ten sposób od razu wiesz, w którym interfejsie jest ukryty błąd.

OBD1 staje się OBD2

Zanim pojawiły się ustandaryzowane zasady gromadzenia danych, każdy producent mógł czytać zgodnie z własnymi standardami i odpowiednio oceniać dane. Z perspektywy czasu nazywa się to teraz OBD1. Równolegle z wprowadzeniem jednolitych norm w 1996 roku doprecyzowano przepisy dotyczące emisji oraz zaostrzono dopuszczalne wartości graniczne w USA.

Kiedy nadchodzi OBD3?

W teorii: wkrótce. W praktyce prawdopodobnie nigdy. OBD3 zapewnia, że ​​błędy nie tylko są przechowywane, ale są automatycznie przesyłane do odpowiedzialnego organu za pośrednictwem satelity. Każdy, kto zignoruje błąd, otrzyma grzywnę. Ale nawet jeśli następca jest rozwijany od kilku lat, jest niezwykle wątpliwe, czy technologia będzie kiedykolwiek gotowa na rynek. Nadmierne koszty, zawodny (obszarowy) odbiór i ogromne zagrożenie bezpieczeństwa były problemem dla programistów od samego początku.

Jakie wartości odczytuje OBD2?

To zależy od danego samochodu. Ponieważ podczas gdy prawo reguluje niezależnie od producenta, które błędy związane z emisją muszą być wyświetlane, kiedy iw jaki sposób, producenci mogą swobodnie decydować, jakie dodatkowe dane mają być dostarczone. Podczas gdy niektóre pojazdy wiele o sobie mówią, inne zachowują większość dla siebie.

Zasadniczo odczytywane są informacje z następujących obszarów:

  • Kody usterek układu napędowego
  • Ciało
  • Podwozie
  • Kody problemów sieciowych

 

Sprawdź kontrolkę silnika: diagnostyka OBD2 rozpoznaje ten błąd

Jeśli diagnostyka pokładowa wykryje błąd związany z emisją, jest to sygnalizowane zapaleniem lub miganiem kontrolki kontrolnej silnika (MIL). Świeci się lampka kontrolna awarii. Lampka ostrzegawcza znajduje się w zestawie wskaźników pojazdu i jest zwykle identyfikowana przez silnik.

  • Momentary Flash:  nietrwały błąd, który można zignorować
  • Światło ciągłe:  usterka, którą należy niezwłocznie usunąć, ale nie stanowi zagrożenia dla pojazdu ani środowiska
  • Szybkie miganie:  błąd krytyczny, który należy natychmiast naprawić, w przeciwnym razie mogą wystąpić kolejne błędy. Najlepiej natychmiast wyłączyć silnik lub jechać do warsztatu na niskich obrotach.

Lampki ostrzegawcze: te problemy nie są sygnalizowane przez diagnostykę pokładową

Nie każda usterka, która jest poważna dla Twojego pojazdu, jest wyświetlana za pomocą MIL. I odwrotnie, oznacza to niestety również: tylko dlatego, że kontrolka check engine nie miga lub nie świeci, Twój samochód niekoniecznie radzi sobie dobrze.

Na przykład: Wadliwy alternator ma niewielki wpływ na środowisko i, w zależności od problemu, nie musi być zgłaszany. Ale z pewnością ma to ogromny wpływ na twoją dalszą podróż. Chociaż usterka sygnalizowana jest lampką ostrzegawczą, nie jest ona rejestrowana w pamięci kodów usterek OBD2 samochodu.

Które samochody mają interfejs OBD2?

W skrócie: większość. W Europie OBD2 jest obowiązkowy dla wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów benzynowych od 2001 roku i dla pojazdów z silnikiem Diesla od 2004 roku. Ale starsze pojazdy, zwłaszcza amerykańskie, mają już interfejs. Standard OBD2 wszedł w życie w USA w 1996 roku.

czytanie czy pisanie? Różne wtyczki – różne cele.

W zasadzie interfejs OBD2 umożliwia przetwarzanie w obu kierunkach. Dane mogą być odczytywane i zapisywane. Te ostatnie należy pozostawić profesjonalistom. Ponieważ dzięki złączom OBD2, które również są w stanie zapisywać dane, można zrobić wszelkiego rodzaju bzdury. Może to być z jednej strony nielegalne, a z drugiej niebezpieczne w najgorszym przypadku.

Dlatego pudełko ryd jest przeznaczone tylko do odczytu. Na podstawie odczytanych danych ryd sprawia, że ​​Twój samochód jest wygodniejszy, inteligentniejszy i bezpieczniejszy.

Co sprawia, że ​​złącze OBD2 jest dobre?

bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo Twoich danych musi mieć najwyższy priorytet. Upewnij się, że Twoje dane są przechowywane tylko na certyfikowanych serwerach o wysokim poziomie bezpieczeństwa w Niemczech.

Aby zapobiec kradzieży danych przez niezabezpieczone połączenia Bluetooth między wtyczką a smartfonem, ryd box nie komunikuje się bezpośrednio z aplikacją ryd, ale za pośrednictwem bezpiecznego tunelu VPN. W ten sposób gwarantowana jest zawsze bezpieczna transmisja danych.

Karta SIM

Dane są przesyłane do Twojego smartfona poprzez wbudowaną kartę SIM do chmury ryd. Stamtąd są pobierane w postaci zaszyfrowanej za pośrednictwem aplikacji ryd.

Ma to trzy główne zalety: wymiana danych jest bezpieczniejsza niż w przypadku konwencjonalnych złączy OBD Bluetooth, nie ma dodatkowych kosztów i nie jesteś zależny od (naładowanego) smartfona.

Cechy

Kluczowym pytaniem nie jest to, w jaki sposób dane są odczytywane, ale co z nich jest zrobione i jakie korzyści z tego czerpiesz. Oprócz diagnostyki rozwiązania OBD2, takie jak skrzynka ryd w połączeniu z aplikacją ryd, oferują również prawdziwą wartość dodaną.