Kategorie
Eksploatacja

Filtr kabinowy inaczej zwany filtrem przeciwpyłowym

Filtr kabinowy to rodzaj filtra, stosowanego do obsługi wnętrza pojazdu. Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie wtłaczanego do kabiny pojazdu powietrza z zanieczyszczeń. Filtr kabinowy chroni nas przed dostawaniem pyłów, sadzy i kurzu. Jeśli zdecydujemy się na filtr kabinowy węglowy, dodatkowo zabezpieczy on nas przed szkodliwymi gazami, węglowodorami i związkami siarki.

Budowa i działanie filtra przeciwpyłowego

Filtr kabinowy składa się z wielu warstw włókien, a każda z tych warstw ma za zadanie zatrzymać inny rodzaj zabrudzeń. Już ta definicja filtra kabinowego sprawia, że logicznym jest fakt, że filtr ten ulega zapchaniu w wyniku nagromadzenia zanieczyszczeń. Niestety, fakt ten nadal dla wielu kierowców wydaje się abstrakcją, a propozycja wymiany filtra w serwisie ASO czy przy serwisie klimatyzacji, uznawany jest za próbę narażenia nas na dodatkowe koszty.

Filtr przeciwpyłowy pełni ważną rolę w procesie oczyszczania powietrza wtłaczanego do kabiny pojazdu, a co za tym idzie, powietrza którym oddychamy. Stan filtra kabinowego może mieć wpływ na nasze samopoczucie, poprzez zapach, czystość powietrza oraz obecność, np. pyłków roślin. Chroni nas przed kurzem, który nie jest obecny jedynie w mieście. Poruszając się po drogach szutrowych wymiana filtra może być konieczna znacznie częściej.

Wymiana filtra kabinowego – jak często wymieniać filtr?

Filtr kabinowy należy wymieniać minimum raz w roku, a w przeliczeniu na kilometry, max. co 15 tysięcy. Nie jest to jednak regułą. Jeśli poruszamy się w otoczeniu, w którym powietrze jest bardziej zanieczyszczone, np. w centrum Krakowa, Katowic lub po drogach szutrowych czy pustyni, wymiana filtra kabinowego będzie konieczna częściej. Warto uwzględnić także warunki pogodowe panujące w regionie w którym się poruszamy. Wilgoć nie jest sprzymierzeńcem filtrów kabinowych, które pomimo stałego przepływu powietrza, są podatne na zawilgocenie. Wilgoć sprzyja rozwojowi drobnoustrojów oraz zmniejsza przepływ powietrza. W efekcie może prowadzić do parowania szyb, nieprzyjemnego zapachu.

Filtr kabinowy jest także jedynym filtrem, który chroni naszą klimatyzację, a dokładnie jej podzespoły, np. parownik. Warto więc dbać o filtr kabinowy, aby nie przepuszczał brudu, a także nie był zapchany ograniczając przepływ powietrza.

http://badanie-techniczne.pl/2019/05/czym-sie-rozni-filtr-powietrza-od-filtra-kabinowego/

Powietrze zasysane na filtr kabinowy zwykle pochodzi spod wycieraczek przedniej szyby, a więc bezpośrednio z zewnątrz pojazdu. Z pewnością zimą nie raz spotkaliście się z sytuacją w której wloty powietrza nad maską, pod wycieraczkami przedniej szyby są zapchane. To właśnie one odpowiadają za cyrkulację powietrza do wnętrza kabiny.

Zużycie filtra kabinowego – objawy

Objawami zużycia czy też zapchania filtra kabinowego są najczęściej:

  • nieprzyjemny zapach, zapach stęchlizny, wydobywający się z kratek wentylacyjnych. Może on także świadczyć o zanieczyszczeniu lub grzybie na parowniku klimatyzacji,
  • zmniejszona wydajność układu wentylacji, nawiewu, spowodowana zapchaniem filtra, nadmierną ilością zanieczyszczeń a nawet liści,
  • parowanie szyb w samochodzie, spowodowane j/w zapchaniem filtra oraz jego zawilgoceniem.

W przypadku układów wentylacji bez klimatyzacji, brak filtra powietrza będzie dodatkowo skutkował wydostawaniem się przez kratki wentylacyjne większych zanieczyszczeń, np. kawałów liści i większych odpadków. W przypadku układów z klimatyzacją, całe zanieczyszczenie wessane do kabiny powietrza będzie kumulowało się na skraplaczu. Dla przypomnienia dodam, że ceny układu klimatyzacji to ponad 3000 zł w górę, a sam skraplacz (chociaż nie drogi) z wymianą i ponownym nabiciem, może także kosztować nas kilka tysięcy złotych.

Ile kosztuje filtr kabinowy?

Filtr kabinowy to zwykle wydatek około kilkunastu złotych. Więcej zapłacimy za filtr kabinowy z węglem aktywnym, ale nadal dwukrotność ceny podstawowe filtra. Daje  nam wyjściową cenę około 20-40 zł. W skali roku zakup 1 lub 2 filtrów wydaje się wręcz śmieszny, biorąc pod uwagę ile korzyści daje nam posiadanie czystego filtra.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Wymiana filtra jest możliwa do wykonania samemu. W większości pojazdów w schowku przed nogami pasażera, lub pod maską samochodu znajdziemy schowek. W nim znajduje się filtr kabinowy, który należy wyjąć i wymienić na nowy. To wszystko. Czynność ta nie powinna zająć Ci więcej jak 5 minut i większości przypadków nie wymaga użycia dodatkowych narzędzi. Wymiana filtra kabinowego nie powinna więc kosztować nas więcej jak 10 do 20 zł.

Kategorie
Eksploatacja

Jazda na półsprzęgle – kierowcy psują samochody

Jazda na półsprzęgle. Efekty? Spalone sprzęgło. Zapach palonego sprzęgła.  Przyczyny? Podjazd pod zderzak w korku. Sportowa jazda Tico. A może górskie wycieczki z 5 osobową rodzinką na pokładzie? Jazda na półsprzęgle, mało kto się przyznaje ale statystyki mówią co innego – psujemy sobie samochody. Jak to możliwe?

Spalone sprzęgło poznamy po zapachu lub utracie mocy

Było sprzęgło, wymyślono jazdę na półsprzęgle

Na początku było sprzęgło, a później jazda na półsprzęgle. Sprzęgło, odpowiada za przeniesienie mocy naszego silnika na koła. Przeniesienie dosłowne i w przenośni, bo przecież elementów jest znacznie więcej. Sprzęgło trze o koło zamachowe. W efekcie tej reakcji jedziemy do przodu. Sprzęgło posiada okładziny ścierne, płytki, których zadaniem jest trzeć (dotykać) do koła zamachowego, a w wyniku tego tarcia (docisku jednej tarczy do drugiej) samochód jedzie. Kiedy jedzie, okładziny nie trą a mocno dociskają koło zamachowe.

Co się dzieje, gdy docisk sprzęgła jest zbyt mały? Zaczyna się prawdziwe tarcie. Rośnie temperatura, pojawia się zapach palonego sprzęgła, samochód traci moc chociaż mocno piłujemy go na wysokich obrotach, stoimy w miejscu, leci dym. Wielu kierowców powiedziało by: skończyło się sprzęgło. Ale co powiedzą kierowcy, którzy dopiero co wyjechali z salonu nowym samochodem? Że to wina producenta, że trzeba oddać na gwarancji? A może, że nie potrafią jeździć.

Nieumiejętne posługiwanie się sprzęgłem

Jazda na półsprzęgle to posługiwanie się pedałem sprzęgła w sposób, który doprowadza okładziny tarczy sprzęgła do wzmożonego tarcia o koło zamachowe. Nie dociskamy sprzęgła do końca lub nie odpuszczamy go w całości. Jazda na półsprzęgle to zjawisko, w którym okładziny zamiast dociskać koło, trą o nie. Chociaż nie powinny, jeśli sprzęgło jest sprawne, nie jest zużyte.

Mogą być zużyte, to prawda, wtedy będą się ślizgać, ale to ślizganie połączone z wysokimi obrotami (i nie tylko) może też być przyczyną wzrostu temperatury. Temperatury okładzin tarczy sprzęgła, w efekcie czego zacznie się palić i śmierdzieć.

Jak jechać w korku aby nie zwariować?

Kierowcom często zdarza się nie odpuszczać pedału sprzęgła do końca. Utrzymują je lekko wciśnięte co nie musi być działaniem celowym a odruchem. Odruchem spowodowanym, np. stylem jazdy, jazdą w korkach, jazdą tam, gdzie praca ze sprzęgłem jest częsta. Wciśnięte lekko sprzęgło (lub nieodpuszczone do końca, jak kto woli), bez zmiany biegów, bez potrzeby jego wciskania powoduje że nie przenosimy całej mocy na koła. Stwarzamy tarcie. Rosną obroty co dodatkowo potęguje wzrost temperatury. Zużywamy sprzęgło, spalamy je, w efekcie doprowadzamy do jego uszkodzenia.

Jazdę na półsprzęgle można najczęściej zaobserwować podczas poruszania się w korkach. Często zmieniamy biegi lub toczymy się na biegu. Balansujemy prędkością nie za pomocą pedału gazu i hamulca, a za pomocą pedału sprzęgła, zmniejszając lub zwiększając moc dostarczaną z silnika.



Akcesoria do samochodu - porównaj na Ceneo

Kierowcy widzą winę w jakości sprzęgła

Warto zwrócić uwagę na zachowanie kierowców. Mało kto to zauważa, ale uznaje się za odruch bezwarunkowy naciskanie sprzęgła. Kiedy hamujemy szybko, reagujemy na jakieś zdarzenie, odruchowo naciskamy sprzęgło i hamulec. Wiemy co się stanie gdy naciśniemy hamulec, zahamujemy a silnik zadławi się. Dlatego wciskamy sprzęgło lub podtrzymujemy je wciśnięte.

Podjazd pod górkę czy walka z krawężnikiem lub zaspą na parkingu pod blokiem to także bardzo częste przyczyny spalenia sprzęgła. I też okazje do tego aby mówić o tzw. jeździe na półsprzęgle. Balansowaniu mocą i prędkością za pomocą sprzęgła. W osobnym wpisie wyjaśniłem czym jest palenie sprzęgła. Dokładnie tym samym, ale o jeździe na półsprzęgle mówimy w kontekście poruszania się pojazdu.

Jeśli chcecie zadbać o swoje sprzęgło, pamiętajcie, że jego użycie uwarunkowane jest zmianą biegów. Nie jazdą. Jeśli w korku macie problem z utrzymaniem właściwej prędkości, zadbajcie najpierw o właściwą odległość od poprzedzającego Was pojazdu. Szybko może okazać się, że zostawienie sobie nie 2 a 15 metrów pozwoli nam na płynne poruszanie się na 1 czy 2 biegu. Bez potrzeby dociskania i odpuszczania lekko sprzęgła.

Kategorie
Eksploatacja

Spalone sprzęgło poznamy po zapachu lub utracie mocy

Spalone sprzęgło to efekt wysokiej temperatury okładzin ciernych, która ma swój początek w nieumiejętnym posługiwaniu się sprzęgłem. Spalone sprzęgło to jedna z wielu dolegliwości jakie może dopaść sprzęgło. Jest często efektem nie tyle zużycia sprzęgła, co jego nieprawidłowego użycia.

Spalone sprzęgło to problem kierowcy, a nie części

Pisząc o nieprawidłowym użyciu sprzęgła i doprowadzeniu do jego spalenia, najczęściej wymienia się takie działania jak:

  • jazda na półsprzęgle (czytaj więcej) czyli jazda z wciśniętym do połowy sprzęgłem, kiedy moment obrotowy jest już przenoszony na koła, ale okładziny cierne ślizgają się po kole zamachowym.
  • nadużywanie sprzęgła, np. podczas zbyt częstych zmian biegów czy nadwyrężania silnika dużym obciążeniem lub, np. sportową jazdą wymagającą nieustannej pracy sprzęgła.



Akcesoria do samochodu - porównaj na Ceneo

Sprzęgło i wciśnięcie pedału sprzęgła powoduje odłączenie napędu samochodu. Tarcza sprzęgła odsuwa się od koła zamachowego w efekcie silnik pracuje bez obciążenia, a moc nie jest przekładana na układ napędowy, tj. koła. Wrzucenie lub zmiana biegu, a następnie puszczenie sprzęgła, powoduje przeniesienie momentu obrotowego na koła i nadanie pojazdowi prędkości.

Po tym krótkim opisie, możemy zauważyć, że zadaniem sprzęgła jest przenosić moment obrotowy na koła, a wspiera je w tym używanie pedału sprzęgła, które pozwala odciąć napęd na chwilę.

http://badanie-techniczne.pl/2018/03/sprzeglo-bierze-nisko-czy-sprzeglo-bierze-wysoko/

Palenie sprzęgła to temperatura okładzin ciernych

Spalone sprzęgło jest efektem rozgrzewania się i ścierania okładzin ciernych sprzęgła. Dochodzi do tego gdy okładziny trą cały czas o koło zamachowe, ale też wtedy gdy zbyt często, agresywnie, gwałtownie pracujemy pedałem sprzęgła.

Kiedy okładziny cierne trą cały czas? Kiedy jeździmy na tak zwanym półsprzęgle czyli z wciśniętym pedałem sprzęgła do połowy. Ma to miejsce często podczas wolnego poruszania się, np. w korkach czy po wyboistych leśnych drogach. Kiedy wrzucenie kolejnego biegu nada nam zbyt dużej prędkości, a chcemy utrzymać, np. niski bieg i kontrolować nadal prędkość minimalną. Wielu kierowców jeździ na półsprzęgle praktycznie cały czas, robią to odruchowo, tak samo jak odruchowo wciskamy sprzęgło wraz z hamulcem. Zamiast pozwolić wyhamować lekko pojazd samym pedałem hamulca, a następnie kontynuować jazdę na tym samym biegu.

http://badanie-techniczne.pl/2019/07/jazda-na-polsprzegle-kierowcy-psuja-samochody/

Zapach palonego sprzęgła

Charakterystycznym objawem spalonego i palonego sprzęgła, jest przede wszystkim zapach. Zapach, któremu często towarzyszy też w późniejszym etapie także wycie silnika, spowodowane wejściem na wysokie obroty. To z kolei, jeśli wysokie obroty równają się niewielkiej prędkości, jest objawem zużycia sprzęgła czyli zużycia okładzin ciernych. Oczywiście zużycie sprzęgła jest czymś naturalnym. W końcu taką rolę pełni sprzęgło, ale możemy skutecznie przyczynić się do jego wczesnego zużycia.

Czy pojawienie się zapachu palonego sprzęgła oznacza jego koniec i konieczność wymiany? Zgodnie z powyższym opisem, spalone sprzęgło jest efektem jego pracy i wysokiej temperatury. Sprzęgło możemy więc spalić nawet zaraz po wyjechaniu nowym samochodem z salonu. Zużycie sprzęgła należy identyfikować po typowym dla niego objawie jakim jest utrata prędkości przy jednoczesnym wzroście obrotów. Także problemach z ruszaniem pojazdu.

Spalmy sprzęgło a potem płaczmy że naprawa kosztuje

Palenie sprzęgła jest przyczyną uszkodzenia sprzęgła, szybkiego zużycia okładzin ciernych a także koła zamachowego. Naprawa tych części, ich wymiana, może nas sporo kosztować, a w niektórych samochodach, może być wręcz nieopłacalna.

Zużycie sprzęgła, a więc zużycie okładzin ciernych których zadaniem jest stykać się z kołem zamachowym. Może także prowadzić do pojawienia się palenia sprzęgła jako objawu. Zużycie okładziny są podatniejsze na ślizganie się, a co za tym idzie wytwarzanie nadmiaru ciepła. W efekcie czego poczujemy zapach spalonego sprzęgła.

Czuję zapach palonego sprzęgła – co robić?

Zapach palonego sprzęgła jest bardzo charakterystyczny i pojawia się zwykle w określonych sytuacjach, kiedy pracujemy ze sprzęgłem. Kiedy nadużywamy go, kiedy niepotrzebnie wkręcamy silnik na wysokie obroty, za wysokie, próbując balansować sprzęgłem celem uzyskania mocy i prędkości. Świetnym przykładem jest siłowanie się z krawężnikiem lub śnieżnymi zaspami na parkingu. Zwykle w tej sytuacji kierowcy wkręcają silnik na wysokie obroty a popuszczając sprzęgło próbują uzyskać większą moc.

Dojazdy w korku pod zderzak poprzedzającego nas auta to także częsta przyczyna palenia sprzęgła. Jazda na tak zwanym półsprzęgle czyli wciśniętym pedałem sprzęgła. Podobnie jak w przykładzie wyżej, umożliwia nam to nie tyle uzyskanie większej mocy, co balansowanie mocą i prędkością jakie osiągamy na danym biegu. A dobrze wiemy, że często pierwszy bieg to zbyt dużo aby od tak puścić sprzęgło i pozwolić pojazdu toczyć się.

Jeśli poczujemy zapach spalonego sprzęgła, przede wszystkim to znak dla nas, że robimy coś źle. Zwłaszcza, jeśli do tej pory problemów ze sprzęgłem nie było. Pozwólmy przede wszystkim ostygnąć okładzinom ciernym, a następnie zmieńmy styl jazdy. Jeśli mimo to odczujemy problemy ze sprzęgłem, spadek mocy, wysokie obroty, to znak że albo właśnie je dobiliśmy, albo zużyło się w wyniku eksploatacji.

Kategorie
Blog

Wirtualny alkomat – Kiedy mogę prowadzić samochód po alkoholu?

Wirtualny alkomat czyli kalkulator promili dostępny w sieci Internet, pozwoli Ci obliczyć przybliżony czas trzeźwienia oraz ilość promili alkoholu we krwi. Kalkulator promili pozwala określić przybliżony stan trzeźwości, ile promili możesz mieć, kiedy w końcu wytrzeźwiejesz i czy możesz jechać samochodem. Czy wirtualny alkomat jest wiarygodny?

Ilę mogę wypić aby prowadzić samochód - alkomat!

Chcesz skorzystać z wirtualnego alkomatu? Wpisz w Google: wirtualny alkomat lub kalkulator promili. Określ budowę swojego ciała, co jadłeś, ile wypiłeś, kiedy skończyłeś pić. Sprawdź wynik. Pamiętaj, aby brać poprawkę i nie żałować sobie czasu na odpoczynek. Nigdy nie prowadź pojazdu pod wpływem alkoholu. Jeśli chcesz sprawdzić czy jesteś trzeźwy, nie jedź na komisariat samochodem. Jeśli chcesz sprawdzić czy jesteś trzeźwy, idź pieszo lub pojedź komunikacją miejską na komisariat policji.

Kalkulator promili zwany wirtualnym alkomatem to narzędzie stworzone na podstawie algorytmów matematycznych. Bazuje on na przybliżonych wartościach, określonych na podstawie średniej z wielu badań. Należy pamiętać, że każdy człowiek ma nie tylko inny czas przyjmowania alkoholu do krwi, co także jego spalania, wydalania. Zależności może być naprawdę wiele, od stanu zdrowia, wagi, płci, aktywności fizycznej, tego co zjedliśmy, kończąc na rodzaju i ilości wypitego alkoholu, a nawet jego składzie. Czy narzędzie które korzysta ze statystyk może być wiarygodne?

Przeczytaj także:

Kalkulator promili nie daje 100% wiarygodnego wyniku

Wirtualny alkomat nie jest narzędziem które daje 100% poprawny wynik, ale może pomóc nam oszacować czas jaki będziemy potrzebowali aby czuć się dobrze. Pewnie nie raz zdarzyło Ci się wypić jedno, może dwa piwa, po których następnego dnia czułeś się po prostu źle. Niewielka ilość alkoholu mogła wpłynąć znacząco na Twój organizm. A efektem może być nie tylko zawartość alkoholu we krwi, ale także nasze samopoczucie, zmęczenie organizmu.

http://badanie-techniczne.pl/2018/11/co-grozi-za-jazde-pod-wplywem-alkoholu/

Korzystając z wirtualnego alkomatu, należy brać dużą poprawkę na błąd pomiaru. Nawet jeśli dokładnie określimy nasze predyspozycje i ilość wypitego alkoholu, warto zawsze dodać sobie trochę czasu. Teoretycznie, normalnej budowy mężczyzna, około 90 kg wagi, 188 cm wzrostu, po 4 piwach i kolacji, powinien wytrzeźwieć i dojść do siebie już po dobrych kilku godzinach. Czy jednak takie obliczenia wirtualnego alkomatu przekładają się na faktyczną gotowość do jazdy?

http://badanie-techniczne.pl/2018/11/czy-mozna-prowadzic-samochod-po-piwie-bezalkoholowym/

Wirtualny alkomat nie uwzględnia wszystkich reakcji organizmu

Spożycie alkoholu powoduje różne reakcje organizmu, które są typowe dla człowieka, począwszy od zaburzenia koncentracji, euforii, zaburzeń równowagi, pogorszenia zdolności logicznego myślenia. Te same objawy mogą występować też przy zmęczeniu organizmu, czyli stanie, który następuje następnego dnia od spożycia alkoholu.

Spożycie piwa bezalkoholowego też może mieć wpływ na to w jaki sposób postrzegamy otoczenie i jak się zachowujemy. Pomimo zerowej ilości alkoholu, piwo bezalkoholowe jest produkowane z tych samych składników co piwo alkoholowe.

Gdzie mogę zbadać się alkomatem?

Najszybszą drogą do sprawdzenia czy jesteś trzeźwy jest odwiedzenie komisariatu policji lub zatrzymanie patrolu drogowego. Pamiętaj, jeśli zdecydujesz się na badanie alkomatem, dobrze abyś nie prowadził samochodu. Niektórzy kierowcy sprawdzają trzeźwość, jadąc na komisariat samochodem, po czym tracą prawo jazdy. Skorzystaj z komunikacji miejskiej lub wybierz się na spacer aby sprawdzić trzeźwość na alkomacie. Policja nie korzysta z narzędzi typu wirtualny alkomat. Kalkulator promili i jego wynik nie mogą być też argumentem, czemu prowadziłeś pojazd.

Jeśli chcesz kupić własny alkomat, skorzystaj z porad profesjonalistów. Tanie alkomaty mogą mieć ogromny błąd pomiarowy, a nieodpowiednio użyte będą nadawały się do wyrzucenia lub ponownej kalibracji. Nawet po pierwszym użyciu. W alkomat nie wolno dmuchać zaraz po spożyciu alkoholu, a dopiero po pewnym czasie. Wirtualny alkomat nie psuje się, ale nie ma kontaktu z twoim organizmem.

Kategorie
Eksploatacja

Ile kosztuje wymiana oleju w samochodzie?

Wymiana oleju to podstawowa czynność obsługi naszego samochodu.

Cena wymiany oleju to zwykle od 40 do 60 zł czynność obsługową. Od 50 do 150 zł za olej, w zależności od jego rodzaju. Należy doliczyć także wymianę filtra oleju, około 20-30 zł za czynność obsługową oraz 15-40 zł za sam filtr oleju. Wymiana oleju i filtra w warsztacie, wraz z jego zakupem w tym samym punkcie, powinna kosztować od 150 do 200 zł. Powyżej 300 zł to już cena lekko abstrakcyjna.

Kiedy wymienić olej w silniku?

Olej samochodowy to krew naszego silnika, ale w przeciwieństwie do niej, należy olej silnikowy regularnie wymieniać. Wymiana oleju silnikowego wydłuża żywotność naszego silnika, chociaż jest to wymiana eksploatacyjna. Oznacza to, że wymieniamy olej nie tylko po to aby silnik działał dłużej, ale dlatego, że praca silnika wymaga ciągłego smarowania. Olej w miarę użycia zużywa się, zmieniając swoją lepkość, skład oraz właściwości smarujące.

Cena wymiany oleju a realna wartość usługi

Należy pamiętać, że przywołane w tym artykule ceny są przykładowe, średnie. Ceny mogą różnić się w zależności od wybranego warsztatu, rodzaju oleju i filtra, oraz samego modelu samochodu.

 

Zwykle cena wymiany oleju silnikowego to około 40-60 zł za usługę jeśli dostarczymy swój własny olej. Większość warsztatów oferujących wymianę oleju zakupionego u nich, oferuje jego bezpłatną wymianę. Oczywiście należy pamiętać, że w cenie takiej usługi (olej + wymiana) obsługa mechanika jest już wliczona. Olej lany z beczki kosztuje znacznie mniej niż ten, który kupimy ze sklepowej półki. Nadal jednak, na podstawie własnych doświadczeń, możemy uznać, że zakup własnego oleju i jego wymiana, kosztuje tyle samo co zakup oleju i wymiana w warsztacie.

Możemy jedynie dyskutować co do wyboru oleju, jego marki, oraz rzekomej jakości, która zdaniem wielu osób jest lepsza w przypadku olejów rozlewanych do baniaków.

http://badanie-techniczne.pl/2017/11/co-ile-wymieniac-olej-w-silniku-benzynowym-i-diesla-na-co-zwrocic-uwage/

Ile kosztuje wymiana oleju?

Cena wymiany oleju uzależniona jest zarówno od rodzaju samochodu, marki lub modelu, wersji silnikowej oraz samego oleju, jeśli zdecydujemy się zakupić go w warsztacie.

Podstawowy olej może kosztować nawet 15 zł, a lepszy, syntetyk nawet 30 zł za litr. Silniki poddane ciągłemu obciążeniu, samochody sportowe, mogą potrzebować jeszcze lepszych i droższych olejów silnikowych. Średnio jednak cena baniaka z olejem szacuje się na około 60 do 100 zł za 4-5 litrów. W tej cenie dostaniemy już dobry olej syntetyczny lub półsyntetyczny o zróżnicowanej lepkości. Przystosowany do pracy w różnych temperaturach, wg. potrzeb silnika i stylu jazdy.

Wymiana oleju w warsztacie a jakość to zwykle mit. Decydując się na wymianę i zakup oleju w warsztacie, możemy liczyć na znacznie lepsze ceny. Niższe za ten sam produkt kupiony w sklepie, markecie czy hurtowni. Wynika to oczywiście z rozmiaru opakowania oraz ilości, jaką jednorazowo kupujemy my lub warsztat.

Cena wymiany oleju, samej czynności obsługowej, może kosztować od około 20 do 100 zł, w zależności od tego gdzie zdecydujemy się skorzystać z usługi. W większości przypadków praca obejmuje podniesienie samochodu lub zejście do kanału, odkręcenie korka oleju, zlanie starego oleju i uzupełnienie nowego.

Do ceny wymiany oleju należy zwykle doliczyć także cenę wymiany filtra oleju, co także w większości modeli samochodów jest prostą czynnością. Dopłacimy za sam filtr. W zależności od rodzaju i typu filtra oleju ceny mogą być zróżnicowane, od 20 do 100 zł.

Wymiana oleju w serwisie ASO – cena?

Jeśli zdecydujemy się na wymianę oleju w autoryzowanym serwisie, usługa ta zwykle kosztuje nas 2 do 3 razy więcej. Zdaniem serwisu, jest to spowodowane koniecznością uwzlgędnienia gwarancji, co nie jest prawdą. Proste czynności serwisowe, jak wymiana oleju poza serwisem ASO, nie mają wpływu na gwarancję. Ważne jest, aby mimo korzystania z usług prywatnych firm, wlewać olej zalecany przez producenta.

Ile kosztuje wymiana oleju w ASO?

Sprawdziłem ceny kilku losowych serwisów i tu cena, wraz z rekomendowanym olejem, zaczyna się od 150 a kończy nawet na 500 zł. Cena zwykle uzależniona jest od modelu, ilości oleju oraz jego rodzaju, chociaż dziś zwykle wszyscy stosują w nowych silnikach 5W30.

Czy można samemu wymienić olej silnikowy?

Wymiana oleju silnikowego jest prostą czynnością, która nie wymaga wiedzy specjalisty. Ważne jest jednak aby wiedzieć ile nalać oleju, jakiego nalać oleju oraz co zrobić ze zużytym olejem. Ostatni z punktów jest często ignorowany przez domowych mechaników. Zużyty olej należy oddać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub zutylizować – legalnie. Zużyty olej przyjmują niektóre warsztaty, niechętnie lub odpłatnie, oraz stacje benzynowe.

Do wymiany oleju będziemy potrzebowali swobodnego dostępu do silnika, od spodu pojazdu. Przyda się także miska na zużyty olej i komplet kluczy do odkręcenia korka oleju. Ważne jest, aby  w trakcie wymiany oleju, samochód był ustawiony na płaskiej poziomej powierzchni. Zapewni nam to prawidłowy spływ oleju do miski, a dalej do naczynia.

http://badanie-techniczne.pl/2019/07/jaki-powinien-byc-poziom-oleju-w-silniku-samochodowym/

Co ile wymieniać olej samochodowy?

Jeśli nie jeździsz sportowym samochodem. Nie męczysz silnika stojąc godzinami w korkach, to wymiana oleju raz na rok będzie wystarczająca. W każdym innym przypadku warto nawet zrobić to częściej.

Kategorie
Bezpieczeństwo Nawigacja

Jak włączyć natężenie ruchu w mapach Google?

Natężenie ruchu w Google Mapy pozwala kontrolować aktualnych ruch na wszystkich drogach, które zostały dodane do Google Maps. Funkcja natężenie ruchu posiada także opcję wyświetlania typowego natężenia ruchu w wybrany dzień tygodnia oraz o wybranej godzinie.

Korzystając z opcji natężenia ruchu w Google Mapy możesz zobaczyć aktualny stan przejazdu na drogach. Jeśli korzystasz z Google Maps i wyznaczasz trasę przejazdu z punktu A do punktu B, Google Mapy automatycznie uwzględniają aktualne natężenie  podczas planowania przejazdu. Obliczają czas potrzebny do pokonania trasy, a dodatkowo, wyznaczają objazd jeśli istnieje inna alternatywna i szybsza trasa przejazdu. W wielu przypadkach Google Maps oferuje wybór najlepszej, jednej z 2 lub 3 tras, dzięki czemu możesz dostosować drogę do swoich potrzeb.

Informacje o natężeniu ruchu możesz włączyć zarówno w przeglądarce internetowej podczas korzystania z Google Mapy, a także na telefonie komórkowym w aplikacji Google Maps.

Natężenie ruchu wyświetla aktualny stan za pomocą kolorów. Zielony czyli droga przejezdna, często pusta lub o niewielkim natężeniu ruchu (lub normalnym) oraz pomarańczowa, czerwona i w końcu czarna, jeśli na drodze zaczyna tworzyć się korek. W przypadku Google Maps jeśli wyznaczyłeś trasę przejazdu, otrzymasz dodatkowe powiadomienia o powodzie zatoru drogowego, np. kolizji lub pracach remontowych.

Jak włączyć natężenie ruchu w Google Mapy na komputerze?

Na innym kanale, na którym mam okazję umieszczać różne poradniki znajdziesz krótki film prezentujący możliwość włączenia Google Maps – Natężenie ruchu. Zobacz jak to zrobić:

Jak sprawdzić korki w mapach Google krok po kroku:

    1. Uruchom przeglądarkę internetową i przejdź na stronę Google Mapy – https://www.google.pl/maps
    2. W lewym rogu ekranu rozwiń menu opcji.Natężenie ruchu drogowego w Google Mapy
    3. Aktywuj natężenie ruchu samochodowego.
      Natężenie ruchu drogowego w Google Mapy

 

  1. Natężenie ruchu będzie widoczne od razu. Pojawią się także dodatkowe powiadomienia, np. o robotach drogowych.Natężenie ruchu drogowego w Google Mapy
  2. Po aktywacji opcji, możesz dodatkowo sprawdzić, jak wygląda typowe natężenie ruchu w wybrane dni i godziny. Opcja ta znajduje się na dole ekranu. Natężenie ruchu drogowego w Google Mapy

Jak sprawdzić informacje o ruchu w Google Mapy na telefonie?

    1. Otwórz aplikację Google Maps na telefonie. Upewnij się, że posiadasz najnowszą wersję oprogramowania.
    2. Po prawej stronie ekranu znajdziesz ikonę warstw. Natężenie ruchu w Google Mapy na telefonie Android

    1. Z rozwijanego menu aktywuj natężenie ruchu.Natężenie ruchu w Google Mapy na telefonie Android
    2. Natężenie będzie widoczne od razu w widoku mapy, wraz z dodatkowymi powiadomieniami.Natężenie ruchu w Google Mapy na telefonie Android
    3. Wyznacz trasę przejazdu (działa to także na przeglądarce) aby zobaczyć dodatkowe informacje o natężeniu ruchu.Natężenie ruchu w Google Mapy na telefonie Android
    4. Pamiętaj, że Google Mapy wyznaczając trasę, mogą zaproponować Ci trasę alternatywną lub objazd. Gdy aplikacja uzna, że istnieje krótsza lub szybsza trasa przejazdu.Natężenie ruchu w Google Mapy na telefonie Android

Kategorie
Przepisy

Jak zapłacić mandat? Zapłać mandat elektronicznie!

Mandat za przekroczenie prędkości, złe parkowanie lub inny wystawiony przez Policję, możesz zapłacić na wiele sposobów. Zapłać mandat elektronicznie lub tradycyjnym przelewem. Zapłać mandat w radiowozie lub w urzędzie pocztowym.

Na dzień dzisiejszy możesz zapłacić mandat na kilka sposobów, m.in:

  • opłacając go bezpośrednio w radiowozie podczas jego wypisywania. Możesz dokonać płatności  elektronicznej, także za pomocą systemu BLIK. Radiowozy są obecnie wyposażone w terminale płatnicze. Oznacza, że za mandat za przekroczenie prędkości lub inne przewinienie, możemy zapłacić od razu po jego wystawieniu,
  • opłacając mandat za pomocą przelewu elektronicznego, korzystając z gotowego formularza płatności dostępnego w systemie bankowości online. Opcjonalnie zlecając tradycyjny przelew elektroniczny i wypełniając wszystkie pola ręcznie,
  • możesz także zapłacić za mandat w urzędzie pocztowym, do tego celu posłuży Ci blankiet płatności. Otrzymasz go w chwili wystawienia mandatu przez Policję,
  • jeśli jesteś obcokrajowcem który będzie musiał opłacić mandat wystawiony przez Policję w Polsce, musisz dokonać tego na miejscu. W tym celu możesz zapłacić mandat gotówką w PLN lub kartą płatniczą, elektronicznie. W przypadku chęci opłacenia mandatu gotówką, Policja pomoże Ci odnaleźć najbliższy bankomat lub placówkę banku. Dojedzie z Tobą do miejsca wypłaty, celem uregulowania płatności.

Ostatnią formą, która opiera się na bankowości elektronicznej, jest skorzystanie z gotowych systemów płatności, np. strony zaplacmandat.pl, której administratorem jest operator płatności elektronicznych firma Blue Media.

Zgodnie z powyższym, opłacenie mandatu jest możliwie obecnie na wszystkie możliwe sposoby, za wyjątkiem płatności bezpośrednio na komendzie lub komisariacie, a także gotówkowej płatności do rąk Policjanta.

Kategorie
Bezpieczeństwo News

Czy trzeba mieć uprawnienia na skuter wodny?

Skuter wodny należy do grupy pojazdów czy też łodzi, które wymagają posiadania odpowiednich uprawnień. Nie wystarczy samo posiadanie dowodu osobistego. M.in. z tego powodu nad jeziorami oraz w nadmorskich kurortach nie często zobaczymy widok skuterów. Czy to oznacza, że są mało popularne? Wręcz przeciwnie. Na rynku można kupić skuter wodny nawet za kilka tysięcy złotych. O ile silnik jest sprawny a kadłub nie przecieka, można się naprawdę fajnie zabawić na wodzie.

Skuter wodny wg. przepisów jest klasyfikowany jako mały statek o napędzie mechanicznym. Pomimo niedużej mocy silnika, ich waga i rozmiar pozwalają osiągać duże prędkości. W Polsce, sterowanie jachtem motorowym o mocy silnika powyżej  10 kW (ok. 13KM) wymaha posiadania stosownego patentu. Wyjątkiem od konieczności posiadania patentu, a możliwością sterowania łodziami motorowodnymi będzie sytuacja w której moc silnika nie przekracza w/w parametrów.

Facet pływa na skuterze wodnym po jeziorze

Nie dowód osobisty a patent sternika

Abyśmy jednak mogli pływać na skuterze wodnym, konieczne jest posiadanie uprawnień, a jest nim patent sternika motorowodnego. Można uzyskać go już od 14 roku życia, a jego zdobycie wiąże się z koniecznością zdania egzaminu. Egzaminu teoretycznego jak i praktycznego. Jest to spowodowane zarówno warunkami technicznymi pojazdu, mocą oraz chociażby brakiem hamulców, ale też specyfiką sterowania zależną od pracy silników. Na wodach obowiązują także określone przepisy ruchu wodnego, których nie należy lekceważyć. Posiadanie wiedzy na temat obsługi skutera wodnego pozwoli nam także uniknąć sytuacji, w której zwyczajnie spadniemy ze skutera wodnego, a ten odpłynie w siną dal.

Warto także pamiętać o bezpieczeństwie, skutery wodne potrafią rozwijać duże prędkości (jak na maszyny pływające) i osiągają je porównywalnie szybko do samochodów sportowych. Upadek ze skutera wodnego i uderzenie w wodę, jest porównywalny do upadku na beton, a więc niewiele różni się, np. od upadku na motocyklu. M.in. z tego powodu należy pamiętać zarówno o lince odcinającej zapłon jak i kamizelce asekuracyjnej.

Patent sternika motorowodnego i co dalej?

Pamiętajmy także, że wspomniany wyżej paten, pierwszy poziom, daje nam o wiele więcej możliwości niż tylko pływanie skuterem wodnym.

Uprawnienia osoby posiadającej patent sternika motorowodnego:
– prowadzenie łodzi motorowych po wodach śródlądowych,
– prowadzenie łodzi motorowych o długości kadłuba do 12m po wodach morskich w strefie do 2Mm od brzegu, w porze dziennej.

Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą spływać na jachtach motorowodnych o ograniczonej mocy silnika do 60kW.

W praktyce oznacza to, że dysponując takim patentem możemy pozwolić sobie na wynajęcie większości łodzi motorowych, tj. motorówek. Możemy pływać nimi nawet po morzu, np. wzdłuż linii brzegowej. Nie zapominajmy, że poza tym co daje nam patent sternika motorowodnego, istnieją także inne regulacje. Jasno określają gdzie i czym możemy się poruszać po wybranym akwenie. Dotyczy to także regulacji wewnętrznych, np. dot. jezior, gdzie często wprowadzane są osobne ustawy, mówiące, np. tylko o możliwości używania silników elektrycznych.

Ile kosztuje patent sternika motorowodnego?

Cena kursu wynosi zwykle od 500 do 1000 zł w zależności od ośrodka, w którym będziemy się szkolili. Warto w tym miejscu poza sprawdzeniem oferty prywatnych firm, sprawdzić także lokalne mariny, ośrodki ratownictwa wodnego, itp., które często oferują takie kursy w atrakcyjnych cenach. Za egzamin zapłacimy od 125 do 250 zł w zależności od tego czy uczymy się czy nie, czy mamy poniżej 26 roku życia. Dodatkową opłatą około 50 zł będzie wydanie samego patentu.

Kategorie
Blog Eksploatacja Mechanika

Jaki powinien być poziom oleju w silniku samochodowym?

Poziom oleju w silniku samochodowym można sprawdzić za pomocą bagnetu oleju. Znajduje się on w komorze bezpośrednio w bloku silnika. Zwykle jest on oznaczony żółtym kolorem.

Poziom oleju może być różny w zależności od marki, modelu a także wersji silnikowej pojazdu. Ilość zalanego oleju może przykładowo wynosić od 3 do 5 litrów. Informacje o ilości oleju potrzebnego dla Twojego samochodu, znajdziesz w książce serwisowej lub instrukcji pojazdu, a także uzyskasz takie informacje, np. podczas kontaktu z Autoryzowanym Serwisem Producenta lub dobrym warsztatem.

Minimum i maksimum na bagnecie oleju

Po zalaniu oleju, możesz kontrolować poziom oleju korzystając z bagnetu poziomu oleju. Bagnet nie tylko pokazuje, że olej jest lub go nie ma, ale także pokazuje jego poziom poprzez specjalne oznaczenie. Oznaczenie bagnetu zwykle bazuje na umieszczeniu dwóch kresek lub kropek, czasami z dopiskiem MIN (minimum) oraz MAX (maksimum).

W zależności od wersji silnika, modelu i marki pojazdu, określony minimalny i maksymalny poziom oleju na bagnecie, to około 1 litra oleju silnikowego. 1 litr jest to wartość standardowa, przyjęta dla większości pojazdów, warto jednak zwrócić się do producenta lub zajrzeć do instrukcji ile faktycznie wynosi ta wartość. W codziennym użytkowaniu wystarczy nam zwykle informacje, że jest to około 1 litra oleju.

Za mało oleju czy za dużo oleju silnikowego?

Aby określić czy oleju ubywa, jest za mało, lub za dużo, należy wyjść od wartości początkowej, a więc po wymianie oleju, określić jaki poziom wyznaczony został na bagnecie. Warto zwrócić uwagę, że wskazania na bagnecie, określają minimum i maksimum, jaką ilość oleju powinniśmy mieć aktualnie zalaną.

http://badanie-techniczne.pl/2018/02/jak-sprawdzic-poziom-oleju-w-silniku/

W  przypadku prawidłowej kontroli poziomu oleju, wskazanie bliższe minimum, może oznaczać problemy. Poziom oleju nie powinien także sięgać maksymalnej kreski.

Jeśli mamy za mało oleju ale ponad minimum, narażamy silnik na zatarcie, które może być wywołane, np. na zakrętach. Wtedy olej ściągnięty do miski olejowej, pod wpływem zmiany ułożenia w misce. Może nie być dostępny dla „silnika”, który to nie zassie go tam, gdzie następuje smarowanie.

Prawidłowy poziom oleju, pozwoli na jego swobodny przepływ, także wtedy, gdy narażamy auto na liczne odchylenia. M.in na torze lub krętych drogach.

Zbyt wysoki poziom oleju powoduje z kolei, że po nagrzaniu silnika jak i oleju oraz zwiększeniu objętości oleju. To spowoduje wzrost oporów wewnętrznych silnika. Rosnące ciśnienie będzie miało katastrofalny wpływ na skrzynię korbową, uszczelki i simmeringi. Dalej przedostawanie się oleju do komory spalania, skrócenie życia katalizatora, itp..

Prawidłowa ilość oleju w silniku samochodowym

Jeśli podczas prawidłowej kontroli poziomu oleju, bagnet wskaże wartość po środku między minimum a maksimum, jest ok. Możemy przyjąć, że mamy odpowiedni poziom oleju silnikowego. Warto w tym miejscu przypomnieć, że spalanie oleju jest czymś naturalnym. Także w nowych samochodach, dlatego kontrola oleju, powinna być przez nas wykonywana regularnie. Olej silnikowy warto kontrolować przynajmniej raz w miesiącu, a zwłaszcza przed długimi trasami jak i po ich zakończeniu, kiedy spalenie oleju może być największe.

Wiedząc także, że minimum i maksimum wyznacza około 1 litra oleju, możemy bez problemu uzupełnić olej dolewając go. Zwykle, jeśli poziom oleju spada, zaleca się dolewanie wartości nie większych niż 200-300 ml i ponowną kontrolę aż do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku, tj. wartości pośredniej wskazanej na bagnecie.

http://badanie-techniczne.pl/2018/02/jak-sprawdzic-poziom-oleju-w-silniku/

Jeśli podczas prawidłowej kontroli poziomu oleju wskaźnik osiąga wartości maksymalne, należy zachować ostrożność. Zbyt mała ilość oleju pozwoli na jego szybkie uzupełnienie. Zbyt duża ilość oleju może wymusić nawet wizytę u mechanika celem jego spuszczenia w niewielkiej ilości.