Kategorie
Przepisy

Omijanie pojazdu przed przejściem podczas stania w korku

Omijanie samochodów stojących przed przejściem to bardzo gorący temat w ostatnich tygodniach. Manewr o którym mowa jest konieczny do wykonania celem kontynuowania jazdy po pasie ruchu, na którym znajdujemy się i mamy możliwość takiej jazdy. Nie należy go jednak mylić z… wyprzedzaniem na i przed przejściem. Czy jednak omijanie pojazdu stojącego w korku od pojazdu ustępującego właśnie pierwszeństwa pieszemu różni się od siebie?

Wyprzedzanie oraz omijanie innych pojazdów przed oraz na przejściu dla pieszych jest zabronione i karane mandatem. Oczywiście dotyczy to przejścia dla pieszych które nie jest regulowane sygnalizacją świetlną, w tym przejść które posiadają sygnalizację ale jest ona wyłączona.

  • Art. 26. 3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
    2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
  • Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają (…)
    26) wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku;
    27) omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody;
    28) wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.

a także:

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają (…)
22) szczególna ostrożność – ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie;

Zachowaj szczególną ostrożność

Definicja szczególnej ostrożności wyjaśnia wszystko. Ale… wróćmy do początku, a więc do przepisów regulujących omijanie i wyprzedzanie pojazdu przed i na przejściu dla pieszych. Od tej zasady istnieje  jeden jedyny wyjątek, który określa sytuację, w której zatrzymanie czy postój pojazdu nie wynika bezpośrednio z zamiarów kierowcy, a z sytuacji jaką zastał on na drodze. Jednym słowem, kiedy kierowcy stoją w korku lub w kolejce do, np. skrętu w lewo czy w prawo.

Pomimo że mówimy tu o pewnym wyjątku, to „wyjątek” jest tu tylko umowny, gdyż cała sytuacja jest regulowana przepisami ruchu drogowego. I chociaż na próżno szukać w kodeksie wprost opisu zachowań w tej sytuacji, to sam Kodeks Drogowy nie pozostawia wątpliwości, że żaden kierowca nie jest zwolniony z odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych, którzy na takim przejściu mogą się znaleźć.

Wyprzedzamy, omijamy czy…

Określmy jasno: wyprzedzanie pojazdu to jego wyprzedzanie, kiedy inny pojazd, wyprzedzany, jest w ruchu. Nie ma więc tu miejsca na polemikę. Skoro pojazd jest w ruchu, jego kierowca kontroluje sytuację i ma obowiązek stosować się do przepisów ruchu drogowego. Jeśli staje przed przejściem, ma ku temu powód. Może to być pieszy, może to być fakt, że nie może jechać dalej, bo za przejściem jest kontynuacja korka w którym stoi.

Kierowca jadący obok niego nie może ze 100% pewnością przyjąć, że kierowca staje ze względu na korek. Zachowuje więc on ograniczone zaufanie, oraz stosuje się do przytoczonych przepisów – nie może wyprzedzić takiego pojazdu. Nie może go też w ciemno ominąć nie przyjmując, że pieszy pojawi się.

Jednak może go ominąć bez kary. Jak? Omijanie jest manewrem który wykonujemy, gdy pojazd znajdujący się obok nas, na pasie obok, itp. nie porusza się. Pojazd stojący przed przejściem dla pieszych będzie więc omijany. Czy korek pozwala na to aby potraktować kierowcę stojącego przed przejściem jako kierowcę stojącego w korku. I wyłącznie w korku? Nie.

Omijanie z ograniczonym zaufaniem

Prawo jasno mówi że nie możemy wjechać na skrzyżowanie kiedy nie możemy go opuścić. Nie możemy więc wjechać na przejście dla pieszych jeśli nie możemy go opuścić. Kiedy nasze zatrzymanie, spowoduje dezorganizację ruchu i uniemożliwi pieszym skorzystanie z przejścia.

Tak. Czasami stajemy na przejściu aby, np. włączyć się do ruchu. Jednak jest to odrębna sytuacja w której najpierw upewniamy się czy możemy wjechać/przejechać przez przejście, a dopiero wjeżdżamy i jeśli jest przy krawędzi drogi podporządkowanej, stajemy na nim.

Wracamy do naszej sytuacji, stoimy w korku, droga dwu lub trzy pasmowa. Jeden pas unieruchomiony, albo dwa, my poruszamy się pasem, po którym możliwe jest cały czas utrzymanie pojazdu w ruchu. Przejście dla pieszych. Wyprzedzamy? Nie możemy! Stosujemy więc przepisy.

Pojazdy stoją. Omijamy je, tak, ale jest to omijanie pojazdu przed i na przejściu dla pieszych. Zbliżając się do przejścia dla pieszych mamy obowiązek zwolnić, a jeśli wymaga tego sytuacja, zatrzymać się. Oczywiście także ustąpić pierwszeństwa pieszemu. To także regulują przepisy!

Czy omijanie pojazdu stojącego przed przejściem dla pieszych w korku jest dozwolone? Tak. Pod warunkiem, że zastosujemy się do w/w przepisów. Czyli jest dozwolone i nie jest karane, ale stosujemy te same przepisy.

Zachowanie ostrożności i zatrzymanie pojazdu

Zgodnie z przepisami ruchu drogowe zatrzymanie pojazdu przed przejściem nie wynika z faktu, że stoimy w korku. To nie jest opisane w prawie. Tak samo jak i sam korek. Zatrzymanie pojazdu przed przejściem wynika z faktu, że znajduje się tu przejście. Jeśli więc omijamy pojazd stojący przed przejściem, musimy zachować się w taki sposób, jakbyśmy omijali go gdyby korka nie było.

Napiszecie – ale to jest zabronione! No tak, ale na tym polega złożoność sytuacji.  Nie omijamy pojazdu w ciemno. Zwalniamy, upewniamy się co do możliwości przejazdu przez przejście, zatrzymujemy się jeśli zajdzie konieczność (zła widoczność, obecność pieszych, ostrzeżenia), ustępujemy pierwszeństwo (lub nie, jeśli nie ma pieszych), omijamy pojazd stojący przed przejściem. Trzymając się przepisów ruchu drogowego, tak naprawdę powinniśmy zatrzymać się przed przejściem zawsze i kontynuować jazdę.

Zatrzymanie pojazdu, zmniejszenie prędkości, zachowanie ostrożności to nie są czynności które wykonujemy dla spełnienia przepisów ruchu drogowego, a dla bezpieczeństwa – naszego i innych uczestników ruchu. Niestety, wielu kierowców swój styl jazdy i logikę uzależniają od zadowolenia ustawodawcy a nie logiki wskazującej na bezpieczny przejazd, nie utrudniający ruchu innym.

Kierowcy często sprzeczają się oglądając filmy z takich sytuacji – było przejście, nie zatrzymałeś się! Jednak zwolniłeś, sprawdziłeś, przejechałeś. To nie jest karane.

Pieszy także ma prawa i obowiązki

Pamiętajmy także, że na pieszym stoi obowiązek upewnienia się co do możliwości przejścia. Pieszy nie może wychodzić zza przeszkody w ciemno. Ale to my poruszamy się ciężkim pojazdem i to od nas zależy czy damy szansę pieszemu – przejść, uciec lub obronić się. To my zbliżamy się do przejścia dla pieszych i jeśli pieszy wszedł na to przejście, nie możemy ignorować jego pierwszeństwa. Nawet jeśli  będziemy bronili się faktem, że pojazdy obok nas stały w korku. NIE!

Przed i na przejściu dla pieszych obowiązuje zakaz wyprzedzania. Obowiązuje zakaz omijania pojazdu który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Pomimo stojących w korku samochodów, nie możemy ze 100% pewnością przyjąć, że pojazd który chcemy ominąć, nie ustępuje właśnie pierwszeństwa pieszemu.

Kategorie
Eksploatacja Mechanika

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Krok po kroku: jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

  1. Po zakończeniu jazdy zatrzymaj pojazd na płaskiej poziomej powierzchni.
  2. Wyłącz silnik i odczekaj 10-15 minut.
  3. Wyciągnij bagnet oleju, wytrzyj go i ponownie włóż (do końca).
  4. Wyciągnij bagnet oleju i sprawdź wartość. Powinna mieścić się w połowie między MIN i MAX (opisane lub oznaczone kropkami/kreskami).
  5. Dla pewności powtórz kontrolę 1-2 razy.
  6. Jeśli poziom jest bliżej minimalnej wartości, dolej trochę oleju, jeśli bliżej maksymalnej wartości, ale jej nie przekracza, zostaw.

http://badanie-techniczne.pl/2019/07/jaki-powinien-byc-poziom-oleju-w-silniku-samochodowym/

Informacje dodatkowe:

Podstawowa informacja: olej w silniku nie jest dekoracją. Stanowi kluczowy element smarujący silnik, co oznacza, że jego wymiana nie powinna być podyktowana jedynie przebiegiem czy czasem, ale zdrowym rozsądkiem i logiką.

Wymiana oleju raz w roku jest standardem, którego nie powinno się przekraczać (zakładając, że nasze auto jeździ a nie stoi przez większą część roku). Dużo opinii mówi, aby olej wymieniać co 10, 15 lub 20 tysięcy kilometrów. Wymiana oleju, jej częstotliwość, nie powinna być jednak podyktowana czasem czy przebiegiem, ale stanem samego oleju oraz techniką jazdy czy też formą eksploatacji pojazdu.

Inaczej wymieniać będziemy olej w silnikach eksploatowanych w miastach (krótkie dystanse, częste uruchamianie silnika, częste przyśpieszanie), inaczej gdy podróżujemy w większości autostradami (duże obciążenie silnika przez dłuższy okres czasu), podczas sporadycznej niedzielnej jazdy (rzadko uruchamiany silnik, małe przebiegi). W sportowych autach wymiana oleju może odbywać się nawet co kilka tysięcy kilometrów, podobnie jak w autach eksploatowanych regularnie w miastach, np. firmy kurierskie. Auta, które średnio robią w roku 10-15k kilometrów na dłuższych odcinkach i bez zbędnego obciążania silnika, spokojne wytrzymają rok bez wymiany oleju.

  • Więcej o częstotliwości wymiany oleju oraz jego stanie znajdziecie w osobnym artykule.

Jak sprawdzić poziom oleju?

Podstawowe informacje: nie sprawdzamy oleju na zimnym silniku, nie sprawdzamy oleju zaraz po wyłączeniu silnika. Na zimnym silniku może okazać się że oleju jest zbyt dużo, na gorącym, zbyt mało:

  • na zimnym jest za mało: może to być spowodowane spalaniem oleju lub faktem, że krąży on „w silniku” i musimy poczekać aż spłynie,
  • na zimnym jest za dużo: silnik stał nie używany dłuższy czas i cały olej spłynął do miski olejowej, pomiar nie jest wiarygodny.

Kontrola oleju na zimnym silniku pozwoli nam określić ile faktycznie oleju znajduje się w silniku. Kontrola oleju po zakończeniu jazdy i odczekaniu minimum 15 minut, pozwoli określić nam, czy poziom oleju po zwiększeniu jego objętości (efekt wzrostu temperatury) jest nadal prawidłowy. Ten drugi stan dotyczy zwłaszcza sytuacji, w których mamy oleju zbyt dużo.

Kiedy sprawdzić poziom oleju?

Poziom oleju najlepiej sprawdzić kiedy silnik jest rozgrzany, np. kiedy wróciliśmy z trasy (czy to po mieście, czy po osiedlu, czy też ze sklepu) po odczekaniu około 10-15 minut od wyłączenia silnika. Zatrzymujemy pojazd na płaskiej powierzchni. Czekamy aż olej spłynie do miski olejowej, wyciągamy bagnet, wycieramy go szmatką lub ręcznikiem papierowym, wkładamy bagnet do końca, wyciągamy i sprawdzamy poziom oleju. Dla pewności powtarzamy czynność 1-2 razy aby uzyskać najlepszy wynik.

W ten sposób uzyskujemy właściwy wynik, odpowiadający stanowi jaki nasz silnik oczekuje do prawidłowego działania w ruchu, po zwiększeniu objętości oleju.

http://badanie-techniczne.pl/2019/07/jaki-powinien-byc-poziom-oleju-w-silniku-samochodowym/

Sprawdziłem olej prawidłowo, ale jest go za mało

Olej jest spalany zawsze, niektóre silniki biorą go więcej inne mniej, ale mimo wszystko ubytek jest czymś naturalnym. Przeczytasz o tym w dalszej części artykułu.

Jeśli oleju jest za mało możesz go dolać, pamiętaj, aby dolewać go małymi porcjami i po każdej dolewce odczekać około 10 minut aż olej spłynie do miski olejowej. Wartości podane na bagnecie oznaczają około 1 litra różnicy pomiędzy minimum a maksimum.

http://badanie-techniczne.pl/2019/07/jaki-powinien-byc-poziom-oleju-w-silniku-samochodowym/

Jeśli oleju jest zbyt dużo, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby go trochę upuścić z miski olejowej. Warto jednak obserwować to zjawisko. Jeśli po wyrównaniu poziomu oleju będzie go przybywało, z pewnością mamy nieszczelność i do miski olejowej dostaje się znaczna ilość paliwa.

Dlaczego poziom oleju powinno sprawdzać się regularnie?

Ubytek oleju jest czymś naturalnym, tak samo jak jego zużycie. Oczywiście zdrowy silnik nie będzie brał oleju na tyle dużo, abyśmy odczuli jego ubytek w skali roku. Jeśli jednak eksploatujemy auto ponadprzeciętnie (sportowe, często uruchamiane i gaszone, długodystansowe), może okazać się że ubytek będzie znaczny a i zużycie oleju będzie szybsze.

WAŻNE! Szczególnie ważne jest sprawdzanie stanu oleju po długich trasach, kiedy silnik pozostaje przez dłuższy czas pod dużym obciążeniem. Zazwyczaj wtedy dochodzi do największego spalania oleju, czego granicznym zdarzeniem może być zapalenie kontrolki ciśnienia oleju. O ile zareagujemy szybko i po ostudzeniu (ważne!) dolejemy olej, unikniemy uszkodzenia silnika. Jeśli jednak zignorujemy komunikat lub okaże się, że jedziemy na resztkach starego oleju, skutki mogą być nieodwracalne.

Pamiętajmy także, że do miski olejowej mogą dostawać się śladowe ilości paliwa, co także wpłynie na poziom oleju. M.in. z tego powodu warto olej wymieniać regularnie.

Warto więc co kilkaset kilometrów, a zwłaszcza po dłuższych trasach, sprawdzić poziom oleju oraz jego stan. W razie potrzeby uzupełnić brak.

Sprawdzając poziom oleju sprawdź też jego stan

Jeśli więc zaraziłem Cię już pomysłem na regularne sprawdzanie poziomu oleju, warto abyś przy okazji tej czynności sprawdził także jego stan. W osobnym artykule znajdziesz dodatkowe informacje, jednak najważniejsze  z nich to:

  • kolor oleju: olej w dobrym stanie ma zwykle jasną, przezroczystą barwę. Im bardziej zużyty (przepalony) tym ciemnieje,
  • jeśli olej był wymieniany, styl jazdy nie wykraczał poza normy typowego auta, a olej jest ciemny, prawdopodobnie dochodzi do jego zbyt szybkiego przepalania,
  • czy czuć benzynę, nie powinno!