Większość nowoczesnych samochodów jest wyposażona w system kontroli trakcji. Głównym zadaniem tego systemu jest monitorowanie sterowności i stabilności pojazdu.
Jeśli samochód traci przyczepność na ziemi, system kontroli trakcji w porę wykryje ten problem i odpowiednio zareaguje, aby naprawić uszkodzenie.
Należy jednak pamiętać, że zintegrowana lampka kontrolna wskazująca system jezdny nie zaświeci się, dopóki system działa prawidłowo i żaden z elementów nie jest uszkodzony. Jeśli nadal występuje problem z układem jezdnym, samochód nie może utrzymać się stabilnie na drodze i możesz spodziewać się zapalenia lampki ostrzegawczej, wskazującej na awarię.
5 najczęstszych powodów włączenia się lampki ESP na pokładzie
Kiedy zintegrowana lampka ostrzegawcza wskazuje na problemy z układem jezdnym, zwykle dzieje się tak podczas przyspieszania. Pierwsza wskazówka to nie panikować w tym przypadku, ponieważ będziesz musiał starać się, aby kierownica była jak najbardziej stabilna.
System trakcji nie jest dla Ciebie tak przydatny, jak przed wypadkiem, więc musisz być tak ostrożny, jak to tylko możliwe. Najmądrzejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zwolnić i znaleźć najbliższy serwis, który naprawi problem.
Poniżej wymieniliśmy 5 najczęstszych przyczyn, które mogą powodować włączenie wskaźnika odpowiedzialnego za układ jezdny podczas przyspieszania.
1. Czujniki prędkości koła są uszkodzone
Czujniki prędkości kół są połączone z układem jezdnym i jednostką sterującą silnika. Czujniki te są głównie odpowiedzialne za wykrywanie prędkości, z jaką obracają się koła Twojego samochodu.
Każde koło ma osobny czujnik. Jeśli prędkość jednego z kół zmieni się niespodziewanie lub poda nietypową wartość w momencie przyspieszania, czujnik prędkości na kołach wykryje to i przekaże do układu jezdnego.
Po awarii czujników prędkości kół system trakcyjny nie jest już informowany o takich zmianach. W tym momencie Twój samochód straci przyczepność, a kontrolka na pokładzie systemu uruchomi się i zaświeci.
2. Czujnik kąta skrętu jest uszkodzony
Głównym zadaniem czujnika kąta skrętu jest obliczenie kąta skrętu kierownicy oraz prędkości z jaką kierownicą się obraca. Czujnik jest strategicznie umieszczony bezpośrednio na kolumnie kierownicy, dzięki czemu może przesyłać dokładne informacje o kącie i kole. Jeśli sam czujnik ulegnie awarii, można się spodziewać, że lampka ostrzegawcza sygnalizuje włączenie układu jezdnego, informując o awarii.
3. Złe warunki drogowe
Gdy warunki drogowe są niesprzyjające, Twój układ jezdny może być całkowicie przytłoczony sytuacją. Od tego momentu wystąpią błędy. Na przykład, jeśli mieszkasz w obszarze, w którym śnieg i lód stale pokrywają drogi, którymi jeździsz w zimnych porach roku, stanowią one wyzwanie dla całego systemu trakcji. Jeśli system trakcji wykryje wyzwanie lub uzna, że nie jest już w stanie poradzić sobie z warunkami drogowymi, może je przekazać i doprowadzić do włączenia się lampki kontrolnej na pokładzie.
Niestety, nie ma wielu rzeczy, które możesz zrobić, aby zaradzić tej sytuacji, poza częstszym sprzątaniem ulic lub znalezieniem obszaru o bardziej przyjaznym klimacie.
4. Problemy z kolumną kierownicy
Mocowana bezpośrednio do kierownicy Twojego samochodu, ta kolumna kierownicy jest niezbędnym elementem układu wspomagania kierownicy. Otrzymuje wysokociśnieniowy płyn hydrauliczny potrzebny do płynnego, szybkiego i bezproblemowego ruchu kierownicy.
Ważną rolę w pracującym układzie jezdnym odgrywa kierownica, którą w razie potrzeby można bez większych trudności obracać. Jeśli więc masz uszkodzoną lub problematyczną kolumnę kierownicy, znacznie trudniej będzie skręcić kierownicą na problematycznej drodze. Oprócz tego, że w ten sposób zwiększa się ryzyko wypadku, z pewnością zapala się pokładowa lampka ostrzegawcza układu jezdnego.
5. Problemy z oprogramowaniem
Nie jest nowością, że nowoczesne samochody często mają usterki oprogramowania, które przekazują kierowcom nieprawidłowe sygnały. Dlatego mogą zaistnieć sytuacje, w których cały system trakcyjny wymaga całkowitego przeprogramowania, z prostej przyczyny, że pojawiły się problemy z aktualnym oprogramowaniem.
Czasami te problemy z oprogramowaniem mogą pojawiać się z czasem bez konkretnego powodu. W każdym razie, jeśli kiedykolwiek pojawi się ten problem z układem jezdnym Twojego samochodu, wyświetlacz pokładowy zaświeci się, zachęcając do jak najszybszego zorganizowania serwisu.
Powinieneś jednak wiedzieć, że aby uzyskać dostęp do elementów niezbędnych do przeprogramowania oprogramowania związanego z systemem trakcyjnym, będziesz musiał udać się do mechanika specjalizującego się w modelu Twojego samochodu.
To tylko niektóre z najczęstszych powodów, dla których w Twoim samochodzie zapala się lampka ostrzegawcza dotycząca trakcji. Jedno jest pewne, nie chcesz czekać zbyt długo, zanim zadzwonisz do specjalisty, aby dokładniej określić. W przeciwnym razie istnieje ryzyko wypadku.