Ile kosztuje badanie?

Ceny za wykonanie badania technicznego pojazdu, zostały z góry określone przez Ministra Infrastruktury.

Cennik dostępny jest w ramach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.

Cały dokument, udostępniony, m.in. na stronie www.sejm.gov.pl możecie pobrać tutaj.

Cennik nie tylko określa ile kosztuje wykonanie badania technicznego poszczególnych typów pojazdów, ale także ile kosztuje ponowna diagnoza poszczególnych elementów pojazdu.

Ile kosztuje badanie techniczne samochodu:

  • badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 98 zł brutto,
  • badanie techniczne samochodu osobowego z instalacją gazową kosztuje 98 zł + 62 zł (instalacja) brutto,
  • badanie techniczne motocykla kosztuje 62 zł brutto,
  • badanie techniczne samochodu ciężarowego od 3,5 do 16 t d.m.c kosztuje 153 zł brutto.

Ile kosztuje badanie techniczne cząstkowe (jeśli samochód nie przeszedł badania technicznego):

  • skuteczności i równomierności działania hamulców 20 zł,
  • skuteczności działania hamulców tramwaju 120 zł,
  • skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego trolejbusu 50 zł,
  • ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania 14 zł,
  • połączeń układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu 20 zł,
  • toksyczności spalin 14 zł,
  • poziomu hałasu 20 zł,
  • geometrii kół jednej osi 36 zł,
  • działania amortyzatorów jednej osi 14 zł,
  • wszystkich innych usterek łącznie 20 zł.

Warto o tym pamiętać w sytuacji w której okaże się, że w wyniku pierwszego podejścia, nasz samochód nie przeszedł badania technicznego. Po usunięciu usterek wskazanych przez diagnostę, ponawiamy wykonanie badania technicznego w czasie 14 dni, opłacając jedynie kwotę poszczególnych badań cząstkowych, niezbędnych do uzyskania „pieczątki”. Oczywiście łączna suma badań cząstkowych może wynieść 98 zł ale nie więcej niż 98 zł, w zależności od ilości wykrytych usterek.

Przeczytaj więcej o dalszych krokach postępowania, w sytuacji gdy pojazd nie przejdzie badania technicznego. 

WAŻNE! Opłata cząstkowa jest pobierana tylko wtedy, gdy wrócimy do tej samej stacji diagnostycznej czyli tam, gdzie rozpoczęliśmy badanie. Jeśli zmienimy stację, musimy liczyć się z rozpoczęciem badania technicznego od nowa i wniesieniem opłaty za jego wykonanie + opcjonalnie opłat za badania cząstkowe. Pomimo, że usterki są wpisywane do rejestru CEP, to inny diagnosta nie może kontynuować badania rozpoczętego na innej stacji, a musi je rozpocząć od nowa.

13 listopada 2017 weszły zmiany dot. przeprowadzania badań technicznych pojazdów, które obejmują, m.in. :

  • wpisanie poszczególnych usterek pojazdu do głównego rejestru CEP, na podstawie którego, każda inna stacja diagnostyczna, będzie w stanie określić stwierdzone usterki oraz to, czy zostały naprawione. Rozwiązanie to ma przede wszystkim zapobiec, tzw. wędrówkom od stacji do stacji w poszukiwaniu diagnosty, który „klepnie” pieczątkę nie znając historii usterek,
  • wniesienie opłaty startowej na początku badania technicznego, co ograniczy możliwość wycofania się z badania w trakcie jego przeprowadzania (kolejny „bat” na nieuczciwych kierowców, a przede wszystkim kierowców mających „gdzieś” bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu).

Z tego artykułu dowiedziałeś się: ile kosztuje badanie techniczne pojazdu oraz ile kosztuje badanie techniczne samochodu osobowego. 13 listopada 2017 weszły w życie zmiany w procedurach wykonania badań technicznych pojazdów, obejmujące, m.in. dodanie wpisu o stwierdzonych usterkach do bazy CEPiK a także wniesieniu opłaty za przegląd pojazdu na początku, a nie jak do tej pory, na końcu badania.