Co to jest eco driving? Jak zmniejszyć spalanie?

Ecodriving to nowoczesny i wydajny sposób jazdy, który kładzie nacisk na oszczędność paliwa, prędkość i bezpieczeństwo. Eco Driving to także sposób na dłuższe życie samochodu, mniejsze wydatki na naprawy eksploatacyjne. Eco Driving pozwala wzmocnić szeroko pojęta kulturę jazdy, dlatego, że technika jazdy, pozwala na zupełnie inną kontrolę pojazdu, a co za tym idzie samoczynnie wpływa na nasz spokój i relację z innymi kierowcami. Niektóre wskazówki dotyczące jazdy ekologicznej działają lepiej z manualną skrzynią biegów, ale każdy może jeździć ekologicznie. Także posiadacze hybryd, silników wysokoprężnych oraz właściciele pojazdów elektrycznych.

Jedna z najbardziej skutecznych wskazówek dotyczących ekologicznej jazdy po prostu wymaga zmiany sposobu myślenia za kierownicą.

Wysokie spalanie paliwa – najczęstsze przyczyny

Eco Driving i Hypermiling

Pojęciem, które towarzyszy Eco Drivingowi jest Hypermiling. Hypermiling polega na osiąganiu bardzo niskiego spalania sięgającego wartości, o których nawet producent samochodu nie wiedział że są możliwie do uzyskania. Hypermiling czyli ekstremalnie oszczędna jazda to masa wyrzeczeń i cierpliwości, ale budowanie przyzwyczajenia, może sprawić, że będziemy z tego czerpali ogromne korzyści i oszczędności. Pamiętajmy także, że Eco Driving i Hypermiling, to nie tylko odpowiedź kierowców na wysokie ceny paliw, ale także wspólne działania dla środowiska, które powinny dziś być celem nadrzędnym.

Eco Drivingu nie uczą

Z Eco Drivingiem nie miałem osobiście do czynienia gdy zdawałem prawo jazdy. Nikt też o tym nie mówił przez kolejne wiele lat. Zrozumiałem znaczenie tego pojęcia w momencie, kiedy zaczęło niepokoić mnie wysokie spalanie w moim samochodzie. Początkowo uznałem, że czas na zmianę samochodu, bo być może niebawem będzie czekała mnie duża naprawa silnika. Po odwiedzeniu kilku mechaników, zrozumiałem, że kondycja mojego samochodu jest świetna, a problem leży w tym jak ja jeżdżę i co robię z samochodem. Już po pierwszych mniej lub bardziej udanych próbach zmiany nawyków, po tak naprawdę miesiącu, zobaczyłem sporą różnicę w rachunkach za paliwo. Potem było już tylko lepiej.

Jak prawidłowo policzyć spalanie samochodu?

Eco Driving a kultura jazdy

Eco Driving nie dał mi tylko oszczędności na paliwie, pozwolił mi lepiej skupić się na drodze, cieszyć się jazdą w każdych warunkach. Miałem cel ważniejszy niż czas przejazdu z A do B, moim celem było zrobić to umiejętnie, oszczędnie, z uśmiechem.

Kierowcy często nie zdają sobie sprawy, że wykazując brak kultury czy nawet brak porozumienia z innymi kierowcami, sami przyczyniają się do zwiększenia liczby kolizji, do szybszego zużycia pojazdu. Jesteśmy na drodze egoistami, a to wcale nie powoduje, że jeździ nam się lepiej lub szybciej. Wręcz przeciwnie, im bardziej staramy się pokazać innym, tym więcej krzywdy wyrządzamy sobie. Jaki związek ma kultura jazdy z Eco Drivingiem? Aby wzmocnić efekty oszczędnej jazdy, dobrze jest „wyluzować” za kierownicą i traktować jazdę samochodem jako przyjemną przygodę, nawet jeśli przyjdzie nam dłużej stać w korku, ustąpić pierwszeństwa, zwolnić.

Złote zasady ekologicznej jazdy

Przewiduj ruch

Przyzwyczaj się do czytania ruchu daleko przed Tobą. Staraj się przewidywać go tak bardzo, jak to możliwe. Staraj się nie być obojętny i nie udawaj zaskoczonego, gdy widzisz skrzyżowanie i możliwość zapalenia się czerwonego światła, pojazd wyjeżdżający lub próbujący wyjechać z podporządkowanej, czy lekki korek. Daj sobie trzy sekundy do samochodu przed sobą. Spowoduje to nie tylko zmniejszenie prawdopodobieństwa wypadku, ale także zapewni przestrzeń niezbędną do utrzymania tempa i zmniejszenia prędkości poprzez zwolnienie gazu.

Jeśli zaczniesz koncentrować się na przewidywaniu natężenia ruchu – masz większą szansę na maksymalizację pędu samochodu. Ograniczanie przyspieszenia i hamowania do minimum to złota zasada Eco Drivingu. Im bardziej się toczysz i mniej się zatrzymujesz i zaczynasz, tym lepiej.

Utrzymuj stałą prędkość przy niskich obrotach

Wyznacz sobie cel: chcesz płynnie i bezpiecznie przejeżdżać przez ruch uliczny przy minimalnym hamowaniu i przyspieszaniu. Jedź na niskich obrotach i na najwyższym możliwym biegu. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania, ponieważ prowadzą one do zwiększonego spalania paliwa. W razie potrzeby użyj tempomatu. Przewiduj ruch, zachowaj odległość, nie goń.

Wczesna zmiana biegu na wyższy

Jeśli masz manualną skrzynię biegów, przełącz wcześniej i przyspiesz przy niższych obrotach. Faktem jest, że nie wszystkie silniki lubią niskie obroty, zajrzyj do instrukcji  lub skonsultuj w ASO, jakie obroty są najlepsze dla Twojego silnika. Przy jakich mieszanka paliwa jest dostarczana w idealnych proporcjach do prędkości spalania. Za niskie obroty mogą dławić silnik i zalewać go zbyt dużą ilością benzyny, zbyt wysokie generują duże spalanie, które przekłada się na prędkość.

Często sprawdzaj ciśnienie w oponach – co najmniej raz w miesiącu

Sprawdź w instrukcji obsługi samochodu prawidłowe ciśnienie w oponach. Samo ciśnienie w oponach może zdziałać cuda dla poprawy przebiegu gazu na dłuższą metę.

Ogranicz wszelkie dodatki – dodatkowe koszty energii Paliwo, a tym samym pieniądze

Klimatyzacja zawsze zużywa więcej paliwa, więc używaj go tylko wtedy, gdy jest to konieczne. To samo dotyczy innych dodatków elektrycznych używanych w samochodzie.

Unikaj zbędnego ciężaru, takiego jak ciężki sprzęt, o którym zapomniałeś w bagażniku. Dbaj o aerodynamikę pojazdu zdejmując bagażnik dachowy i relingi z dachu, uzupełniając brakujące zaślepki w zderzaku czy stosując owiewki jeśli jeździsz z uchyloną szybą. Unikaj otwierania okien przy dużych prędkościach.

Oczywiście musisz czuć się komfortowo, więc nie musisz jeździć ze wszystkimi oknami opuszczonymi i nie używać klimatyzacji w upalny dzień. Na autostradzie przy dużych prędkościach klimatyzacja jest bardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Podczas jazdy po mieście ze stosunkowo małymi prędkościami lepszym rozwiązaniem jest wyłączenie klimatyzacji i opuszczenie okien. Zwłaszcza, jeśli poruszasz się na krótkich dystansach i nie możesz doprowadzić klimatyzacji do pracy w trybie ECO (po osiągnięciu właściwej temperatury).

Jak jechać w korku aby nie zwariować?

Unikaj jazdy na biegu jałowym

Trudno było mi przywyknąć do redukcji biegów i hamowania silnikiem, ale okazało się że jest to świetny sposób na hamowanie, który w żaden sposób nie ma negatywnego wpływu na kondycję silnika. Dodatkowo w porównaniu do jazdy na biegu jałowym, oszczędza paliwo ale też ZNACZĄCO odciąża układ hamulcowy!

W przeszłości jazda na biegu jałowym była często zalecana jako łatwy sposób oszczędzania paliwa. W nowoczesnych samochodach jazda na tzw. luzie jest znacznie mniej skuteczna. W większości nowoczesnych silników, zarówno benzyna, jak i olej napędowy, układ zapłonowy i paliwowy są połączone elektroniczną jednostką sterującą (ECU). Kiedy zdejmiesz stopę z pedału przyspieszenia, twój ECU automatycznie odetnie dopływ paliwa do wtryskiwaczy silnika.

Hamuj silnikiem

Jeśli wyprzesz z siebie myśl o wrzucaniu biegu jałowego, rozpocznij pracę z biegami, odpowiednio wcześnie wykonując redukcję kolejnych biegów, a ostatecznie zahamuj przed samym końcem. Skrócisz w ten sposób pracę układu hamulcowego do niezbędnego minimum, ostatnich metrów, kiedy faktycznie prędkość pojazdu będzie niska. Pamiętaj, że do wciśnięcia hamulca nie musisz wciskać sprzęgła (chyba że chcesz zatrzymać pojazd). Wielu kierowców zbliżając się do skrzyżowania, wciska sprzęgło i hamulec. To błąd. Odpuszczenie pedału przyśpieszenia spowoduje rozpoczęcie procesu hamowania silnikiem, następnie wykonujemy redukcję biegów i nawet w tym momencie możemy wesprzeć hamowanie silnikiem, hamowaniem hamulcami. Wciśnięcie sprzęgła i wrzucenie biegu jałowego nastąpi więc w końcowej fazie, tuż przed lub po zatrzymaniu pojazdu.

Zmień myślenie

Odnajdź w jeździe przyjemność, nawet stojąc w korkach. Wszyscy jedziemy do celu. Wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, ale pogoń za czasem drastycznie zwiększa ryzyko wypadku lub kolizji. Powoduje nerwy i niepotrzebne nieporozumienia na drodze, rodzi brak kultury. Wielokrotnie przez ostatnie lata pokonywałem te same drogi każdego dnia, szybciej, wolniej, zdarzyło się i na wariata. 28 km, 87 km to moje najpopularniejsze trasy. Wnioski znam – czy jadę ECO czy gonię, różnica w czasie przejazdu to często 1-5 minut. W perspektywie 30 czy godziny jazdy, to tak naprawdę niewielka różnica. A ryzyko ogromne, bo po za mną są też inni uczestnicy ruchu, którzy bardzo łatwo mogą mi utrudnić przejazd, albo ja mogę im utrudnić życie.

Podsumowując

Najbardziej skutecznym sposobem na zmniejszenie emisji i wydatków na paliwo jest zmiana sposobu myślenia. Nie spiesz się, daj sobie trochę miejsca i nie zwariuj z powodu przyspieszenia lub hamulca. Środowisko nie tylko podziękuje, ale także podziękuje Ci saldo bankowe. W miarę gdy zaczniesz stosować te zasady, staną się one Twoim nawykiem, przyzwyczaisz się. Uzupełnij je o szeroko pojętą kulturę jazdy, zobacz jak ekologiczna jazda idzie w parze z uprzejmością i brakiem pośpiechu. Unikaj sytuacji kolizyjnych i daj innym kierowcom szansę na włączenie się do ruchu