Serwis klimatyzacji – ile kosztuje?

Ci Serwis klimatyzacji jest składową czynności obsługowych, mających na celu:

  • sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji,
  • wymianę środka smarnego,
  • uzupełnienie i wymianę czynnika chłodzącego,
  • wymianę filtra kabinowego,
  • odgrzybianie klimatyzacji.

Pełny serwis klimatyzacji nie powinien nas kosztować więcej jak 150 do 250 zł w zależności od samego warsztatu oraz zakresu wykonanych prac. Dodatkową opłatą jaką poniesiemy przy serwisie klimatyzacji jest uzupełnienie czynnika chłodzącego, co kosztować nas będzie od 20 do 30 zł za każde 100 gramów. Koszty serwisu klimatyzacji rosną, jeśli nasza klimatyzacja nie była nabita lub jest uszkodzona. Wtedy zapłacimy więcej ze względu na uzupełnienie dużej ilości czynnika lub naprawę.

Zapłacimy za czynnik chłodzący

W większości serwisów pierwsze 100 gramów czynnika jest już wliczone w cenę. Przykładowo serwis klimatyzacji w Opolu kosztuje około 150 zł wraz z ozonowaniem i 100 gramami czynnika, dopłacimy dodatkowe 15 zł za filtr kabinowy wraz z jego wymianą.

Filtr kabinowy inaczej zwany filtrem przeciwpyłowym

Warto zwrócić uwagę, że wiele serwisów klimatyzacji oferuje w pakiecie ozonowanie. Nie rozwiązuje to jednak problemu, np. zanieczyszczonego parownika klimatyzacji. Czyszczenie parownika może kosztować nawet kilkaset złotych. Czyszczenie parownika klimatyzacji może wymagać od Ciebie rozkręcenia nawet całego kokpitu w kabinie, co jest związane z jego lokalizacją.

W cenie około 100 do 200 zł możemy skorzystać z profesjonalnego czyszczenia parownika, za pomocą środków chemicznych. Należy jednak zwrócić uwagę, aby nie było to czyszczenie za pomocą różnego rodzaju pianek, których działanie może doprowadzić do uszkodzenia elektroniki. Dysza środka czyszczącego jest wprowadzana do kanałów wentylacyjnych a następnie środek rozprowadzany jest bezpośrednio na parownik. Rozpuszczone zanieczyszczenia wypłyną kanałem odprowadzającym skropliny. Tu także występuje ryzyko zapchania kanału, jeśli skraplacz jest bardzo zanieczyszczony.

Jakie czynności możemy wykonać samodzielnie?

Uzupełnienie czynnika, środka smarnego i sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji najlepiej zostawić profesjonalistom. Będziemy do tego potrzebowali specjalnej maszyny, której posiadanie nie jest opłacalne, chyba, że posiadasz flotę kilkunastu samochodów. Podobnie jest z ozonowaniem układu wentylacji, co także najlepiej zrobić w serwisie. Ozonowanie często jest oferowane w bardzo atrakcyjnej cenie, a nawet jest bezpłatne. Niektóre stacje kontroli pojazdów (przykład z życia) oferują bezpłatne ozonowanie jeśli wykonamy u nich przegląd pojazdu. Nie jest to duży wydatek. Ozonowanie jest raczej działaniem zapobiegawczym niż doraźnym rozwiązaniem problemu.

Samodzielnie możemy wymienić filtr kabinowy i to warto robić nawet dwa razy w roku. Filtr kabinowy dba o jakość powietrza wtłaczanego do kabiny pojazdu a zarazem chroni układ klimatyzacji, zwłaszcza skraplacz, przed zanieczyszczeniami. Koszt filtra to koło 10 do 40 zł, przy czym popularne filtry węglowe kosztują nawet 15-20 zł i w zupełności spełniają swoją rolę. Lepszy filtr nie oznacza, że wystarczy Ci na dłużej. Jest on  wystawiony na działanie tych samych czynników zewnętrznych. W efekcie wymaga wymiany.

Odgrzybianie parownika klimatyzacji

Odgrzybianie parownika to czynność na której możemy spróbować zaoszczędzić jeśli wiemy w jaki sposób dostać się do skraplacza. Naszym zadaniem będzie nałożenie środka czyszczącego bezpośrednio na skraplacz. Ważny jest wybór odpowiedniego dojścia. Przykładowo, w Mazda 6 GG można dostać się nad skraplacz, korzystając z wylotu powietrza umiejscowionego nad nogami pasażera przedniego siedzenia. Kanał około 30 cm prowadzi wprost nad skraplacz i umożliwia jego wyczyszczenie.

Środek serwisowy do odgrzybiania kosztuje około 40 zł i tu nie ma co oszczędzać. Nie próbujcie używać pianek wtłaczanych do przewodów wentylacyjnych. W większości przypadków użycie pianki doprowadza do przecieków i uszkodzenia elektroniki. Najczęściej polecanym produktem są środki firmy WURTH i LIQUI MOLY.