Filtr kabinowy inaczej zwany filtrem przeciwpyłowym

Filtr kabinowy to rodzaj filtra, stosowanego do obsługi wnętrza pojazdu. Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie wtłaczanego do kabiny pojazdu powietrza z zanieczyszczeń. Filtr kabinowy chroni nas przed dostawaniem pyłów, sadzy i kurzu. Jeśli zdecydujemy się na filtr kabinowy węglowy, dodatkowo zabezpieczy on nas przed szkodliwymi gazami, węglowodorami i związkami siarki.

Budowa i działanie filtra przeciwpyłowego

Filtr kabinowy składa się z wielu warstw włókien, a każda z tych warstw ma za zadanie zatrzymać inny rodzaj zabrudzeń. Już ta definicja filtra kabinowego sprawia, że logicznym jest fakt, że filtr ten ulega zapchaniu w wyniku nagromadzenia zanieczyszczeń. Niestety, fakt ten nadal dla wielu kierowców wydaje się abstrakcją, a propozycja wymiany filtra w serwisie ASO czy przy serwisie klimatyzacji, uznawany jest za próbę narażenia nas na dodatkowe koszty.

Filtr przeciwpyłowy pełni ważną rolę w procesie oczyszczania powietrza wtłaczanego do kabiny pojazdu, a co za tym idzie, powietrza którym oddychamy. Stan filtra kabinowego może mieć wpływ na nasze samopoczucie, poprzez zapach, czystość powietrza oraz obecność, np. pyłków roślin. Chroni nas przed kurzem, który nie jest obecny jedynie w mieście. Poruszając się po drogach szutrowych wymiana filtra może być konieczna znacznie częściej.

Wymiana filtra kabinowego – jak często wymieniać filtr?

Filtr kabinowy należy wymieniać minimum raz w roku, a w przeliczeniu na kilometry, max. co 15 tysięcy. Nie jest to jednak regułą. Jeśli poruszamy się w otoczeniu, w którym powietrze jest bardziej zanieczyszczone, np. w centrum Krakowa, Katowic lub po drogach szutrowych czy pustyni, wymiana filtra kabinowego będzie konieczna częściej. Warto uwzględnić także warunki pogodowe panujące w regionie w którym się poruszamy. Wilgoć nie jest sprzymierzeńcem filtrów kabinowych, które pomimo stałego przepływu powietrza, są podatne na zawilgocenie. Wilgoć sprzyja rozwojowi drobnoustrojów oraz zmniejsza przepływ powietrza. W efekcie może prowadzić do parowania szyb, nieprzyjemnego zapachu.

Filtr kabinowy jest także jedynym filtrem, który chroni naszą klimatyzację, a dokładnie jej podzespoły, np. parownik. Warto więc dbać o filtr kabinowy, aby nie przepuszczał brudu, a także nie był zapchany ograniczając przepływ powietrza.

Czym się różni filtr powietrza od filtra kabinowego?

Powietrze zasysane na filtr kabinowy zwykle pochodzi spod wycieraczek przedniej szyby, a więc bezpośrednio z zewnątrz pojazdu. Z pewnością zimą nie raz spotkaliście się z sytuacją w której wloty powietrza nad maską, pod wycieraczkami przedniej szyby są zapchane. To właśnie one odpowiadają za cyrkulację powietrza do wnętrza kabiny.

Zużycie filtra kabinowego – objawy

Objawami zużycia czy też zapchania filtra kabinowego są najczęściej:

  • nieprzyjemny zapach, zapach stęchlizny, wydobywający się z kratek wentylacyjnych. Może on także świadczyć o zanieczyszczeniu lub grzybie na parowniku klimatyzacji,
  • zmniejszona wydajność układu wentylacji, nawiewu, spowodowana zapchaniem filtra, nadmierną ilością zanieczyszczeń a nawet liści,
  • parowanie szyb w samochodzie, spowodowane j/w zapchaniem filtra oraz jego zawilgoceniem.

W przypadku układów wentylacji bez klimatyzacji, brak filtra powietrza będzie dodatkowo skutkował wydostawaniem się przez kratki wentylacyjne większych zanieczyszczeń, np. kawałów liści i większych odpadków. W przypadku układów z klimatyzacją, całe zanieczyszczenie wessane do kabiny powietrza będzie kumulowało się na skraplaczu. Dla przypomnienia dodam, że ceny układu klimatyzacji to ponad 3000 zł w górę, a sam skraplacz (chociaż nie drogi) z wymianą i ponownym nabiciem, może także kosztować nas kilka tysięcy złotych.

Ile kosztuje filtr kabinowy?

Filtr kabinowy to zwykle wydatek około kilkunastu złotych. Więcej zapłacimy za filtr kabinowy z węglem aktywnym, ale nadal dwukrotność ceny podstawowe filtra. Daje  nam wyjściową cenę około 20-40 zł. W skali roku zakup 1 lub 2 filtrów wydaje się wręcz śmieszny, biorąc pod uwagę ile korzyści daje nam posiadanie czystego filtra.

Jak wymienić filtr kabinowy?

Wymiana filtra jest możliwa do wykonania samemu. W większości pojazdów w schowku przed nogami pasażera, lub pod maską samochodu znajdziemy schowek. W nim znajduje się filtr kabinowy, który należy wyjąć i wymienić na nowy. To wszystko. Czynność ta nie powinna zająć Ci więcej jak 5 minut i większości przypadków nie wymaga użycia dodatkowych narzędzi. Wymiana filtra kabinowego nie powinna więc kosztować nas więcej jak 10 do 20 zł.