Czym się różni nadsterowność od podsterowności?

Nadsterowność to nic innego jak poślizg kół tylnych wynikający z niedociążonego tyłu pojazdu.  Podsterowność to poślizg kół przednich, wynikający z niedociążonego przodu pojazdu.

Nadsterowność vs podsterowność

Nadsterowność pojazdu to zjawisko, w którym przednia oś samochodu ma większą przyczepność od osi tylnej. W efekcie pojazd ma tendencje do zarzucania tyłem, tzw. wyrzucanie tyłu z zakrętu.

Takim zjawiskiem cechują się zwykle samochody przednionapędowe, które są odpowiednio dociążone z przodu masą silnika i odciążone z tyłu. Brak obciążenia tyłu wynika z masy pojazdu czy chociażby braku wału napędowego i przekładki. Te występują w napędzie tylnym dodatkowo dociążając pojazd.

Podsterowność  pojazdu to zjawisko, w którym przednia oś pojazdu ma mniejszą przyczepność niż oś tylna. W efekcie niedociążony przód nie reaguje na polecenia kierowcy, a więc gdy ten skręca w lewo, przód pojazdu (cały pojazd) nadal porusza się prosto lub promień skrętu jest znacznie mniejszy niż byśmy tego oczekiwali. Podsterowność jest więc brakiem sterowności (my skręcamy, pojazd nie skręca). Kierowca odbiera to jako wyjeżdżanie przodu samochodu z zakrętu.

Takim zjawiskiem cechują się zwykle samochody tylnonapędowe, a zwłaszcza te wyposażone w jednostkę napędową mocowaną z tyłu pojazdu.

Jak rozwiązać problem lub wzmocnić jego efekt?

Nadsterowność, tj uciekanie tyłu pojazdu, może być leczona dociążeniem tyłu. Poprzez m.in zmniejszenie średnicy tylnego stabilizatora, zwiększenie sztywności przedniego, zmiany szerokości osi przedniej względem tylnej (przód szerszy). Działania te mogą opierać się na budowaniu podsterowności pojazdu (celowej) która będzie miała za zadanie zmniejszyć nadsterowność. A więc doprowadzić do neutralnego stanu/zachowania pojazdu.

W przypadku podsterowności pomóc może m.in kąt pochylenia kół, dalej wysokość pojazdu, zmniejszenie rozstawu kół przednich względem osi tylnej, itp.. Podobnie jak przy nadsterowności, podsterowność niweluje się tworząc warunki do nadsterowności która będzie przekładała się do neutralnego zachowania pojazdu.

Wadą próby zniwelowania nadsterowności będzie opóźnienie reakcji pojazdu na skręt kierownicą i odwrotnie, wadą próby zniwelowania podsterowności może być bardzo nerwowa reakcja samochodu na ruch kierownicą.