Tryb ECO i tryb AUTO w klimatyzacji samochodowej

Jak działa tryb ECO w klimatyzacji samochodowej? Czym różni się tryb ECO od AUTO w klimatyzacji samochodowej? Co to jest tryb AUTO ECO w klimatyzacji samochodowej? Wyjaśnimy to językiem nietechnicznym. 

Posiadanie klimatyzacji w samochodzie to już nie luksus co standard. Na rynku dostępnych samochodów nowych i używanych, młodych, trudno szukać takiego, który nie posiada przynajmniej klimatyzacji manualnej. Manualna czy automatyczna klimatyzacja działają identycznie – dzięki dodatkowym urządzeniom (części układu klimatyzacji) umożliwiają wprowadzenie do kabiny pojazdu chłodnego powietrza. Najprościej więc przyjąć, że klimatyzacja oznacza chłodzenie, wydajne, działające także przy wysokich temperaturach.

Zalet używania klimatyzacji jest jednak znacznie więcej, jak np. możliwość osuszania powietrza (naturalny proces wynikający z działania klimatyzacji) co przydaje się zimą. Eliminuje rozwój grzybów i bakterii powstających w wilgotnym środowisku, a także zapobiega utrzymywaniu wilgoci w kabinie pojazdu (np. przez zalegający śnieg i  wodę na wycieraczkach samochodowych).

Decydując się na klimatyzację w samochodzie możemy skorzystać z klimatyzacji manualnej oraz automatycznej (oraz jej odmian).

Czy można odśnieżać samochód przy włączonym silniku?

Jak działa klimatyzacja manualna?

Klimatyzacja manualna oparta jest o ten sam mechanizm co automatyczna, za wyjątkiem kontroli siły nawiewu i temperatury. W klimatyzacji manualnej sami decydujemy o mocy nawiewu oraz temperaturze jaką uzyskujemy w wyrzucanym powietrzu. Sami też kontrolujemy kiedy mam dosyć i chcemy, zmniejszyć moc nawiewu oraz temperaturę z niego wyrzucaną. Przeważnie takie rozwiązanie wystarczy każdemu, kto chce przede wszystkim zyskać chłodne powietrze latem, ale i „wysuszyć” samochód zimą.

  • Jeśli chcemy utrzymać daną temperaturę w kabinie, musimy ręcznie kontrolować pracę klimatyzacji.

Jak działa klimatyzacja automatyczna?

Klimatyzacja automatyczna posiada dodatkowe kontrolery oraz programator, który możemy przyrównać do działania domowej farelki z termostatem. Ustalamy żądaną temperaturę, a klimatyzacja (cały układ) same dobierają siłę nawiewu, temperaturę powietrza, a także kierunek jego wyrzutu. W ten sposób nasza rola sprowadza się jedynie do wybrania odpowiedniej temperatury jaką chcemy utrzymać w kabinie, a klimatyzacja zrobi za nasz resztę.

Działanie klimatyzacji w trybie automatycznym określa skrót AUTO.

  • Jeśli chcemy utrzymać daną temperaturę w kabinie, po prostu ustawiamy ją. Klimatyzacja zrobi za nas wszystko.

Klimatyzacja automatyczna od manualnej różni się więc tym, że pozwala w łatwy sposób zaplanować pracę klimatyzatora. Jest bezobsługowa.

Idąc tym tropem wyróżniamy więc także klimatyzację automatyczną wielostrefową, a więc umożliwiającą kontrolę temperatury w danym obszarze pojazdu. Pasażerowie z tyłu mogą więc utrzymywać inną temperaturę niż Ci z przodu. Oczywiście docelowo powietrze miesza się, ale za odczucia odpowiada właśnie, m.in. kontrola wyrzutu powietrza (kierunek, moc i temperatura).

  • Przykład: wyjdź do ogrodu. Jedna osoba siada w cieniu, druga w słońcu i każdej z nich odpowiadają takie warunki, chociaż obie przebywają obok siebie.

W przypadku klimatyzacji automatycznej nie możemy ingerować w jej pracę (oczywiście nowoczesne systemu pozwalają na wiele możliwych ustawień). Możemy oczywiście regulować wszystko, ale wygodniej jest zaufać automatyce.

  • Jeśli w trybie automatycznym zażądamy określonej temperatury, po czym zmienimy siłę i kierunek nawiewu, tryb automatyczny wyłączy się. Będziemy w trybie manualnym.

Jeśli więc decydujemy się utrzymać określoną temperaturę, nie ruszajmy jej. Dlaczego? Przykładowo klimatyzacja w trybie automatycznym potrafi dużo czasu pracować z nawiewem skierowanym na szyby. Celem tego jest wychłodzenie szyb, a więc ścian kabiny, które najszybciej przepuszczają ciepłe powietrze. W ten sposób, o ile w kabinie osiągnięto już przyjemną temperaturę, klimatyzacja podtrzymuje ją, kierując odpowiednio strumień powietrza tam, gdzie istnieje duża szansa jego ocieplenia. Jeśli temperatura zacznie rosnąć, automatyka dostosuje moc i kierunek nawiewu, tak, aby jak najszybciej schłodzić powietrze w całej kabinie.

Kiedy w kabinie pojazdu w trybie automatycznym, osiągniemy pożądaną temperaturę, lub będziemy zmierzali do jej osiągnięcia (ku końcowi), klimatyzacja stopniowo będzie zmniejszała moc działania, np. zmniejszając siłę nadmuchu. Ostatnim krokiem będzie przełączenie się w tryb ECO.

Jak działa klimatyzacja w trybie ECO?

Klimatyzacja automatyczna w trybie ECO to klimatyzacja, będąca w stanie optymalnej pracy. Pracy w której zużywa najmniej energii a co za tym idzie paliwa. Nie wspomniałem że klimatyzacja zwiększa spalanie? Oczywiście. W rozumieniu kontrolera klimatyzacji, dobierany jest swego rodzaju kompromis. Opiera się on na odpowiednim dopasowaniu prędkości nadmuchu, częstotliwości załączenia kompresora do różnicy temperatur jaka panuje we wnętrzu kabiny a jaka jest pożądana.

Klimatyzacja w trybie ECO pracuje tyle ile musi (minimum) do tego aby utrzymać temperaturę. Co ważne, układ klimatyzacji jest cały czas aktywny, a co za tym idzie smarowany. Koszty działania klimatyzacji są niewielkie.

Jednak aby tryb ECO działał, najpierw musi zostać osiągnięty zamierzony plan czyli określona przez użytkownika temperatura lub różnica temperatur.

Wnioski

Dobrze jest mieć klimatyzację, niezależnie od tego, czy jest ona manualna czy automatyczna. Manualna działa jak wydajny standardowy układ nawiewu, przy czym latem wyrzuca nam zimne powietrze. Klimatyzacja automatyczna podnosi komfort użytkowania klimatyzacji, dzięki zminimalizowaniu do minimum jej obsługi a dodatkowo pozwala na oszczędności.

Nawet brak trybu ECO w klimatyzacji automatycznej będzie skutkował tym, że po osiągnięciu zamierzonej temperatury, układ zacznie działać pod mniejszym obciążeniem. Kompresor będzie uruchamiany raz na jakiś czas, nawiew nie będzie działał w z pełną mocą. W porównaniu do manualnej, nie będziemy musieli jednak zgadywać, ile stopni osiągnęliśmy. Nie będziemy też musieli pilnować tej temperatury.

Oczywiście możemy to samo osiągnąć w klimatyzacji manualnej, zmniejszając moc jej działania. Różnica wynika wyłącznie z tego czy zrobimy to ręcznie czy automatycznie zrobi to za nas programator.

Jeśli nasza klimatyzacja posiada tryb ECO, zyskujemy dodatkowe oszczędności. Nie tylko odciążamy klimatyzację, ale sprowadzamy jej działanie już nie tylko do minimum, co do niezbędnego minimum.

Informacje dodatkowe

Warto pamiętać, że posiadanie klimatyzacji nie ma na celu ustawianie na niej 15 stopni, gdy na zewnątrz jest 35. Układ nie będzie w stanie tak wydajnie schłodzić powietrza, działając pod ciągłym obciążeniem, będzie generował duże zużycie energii a co za tym idzie paliwa. A także jest to niezdrowe dla nas. Przyjmuje się, że optymalna różnica temperatury wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu to około 5-6 stopni. Przy 30 stopniowym upale, to naprawdę duża różnica, która podniesie komfort przebywania w pojeździe bez ryzyka wychłodzenia organizmy. Także bez ryzyka doznania szoku termicznego, kiedy wysiądziemy z pojazdu lub wsiądziemy do wychłodzonej kabiny.

Przy różnicy około 5-6 stopni, klimatyzacja bez problemu jest w stanie zbić temperaturę oraz przejść w tryb ECO.

Czy warto używać klimatyzacji zimą?

Jeśli posiadasz klimatyzację, używaj jej cały rok. Latem pozwoli Ci to schłodzić powietrze, zimą osuszyć je. Klimatyzacja działająca cały rok to klimatyzacja sprawna, w której nie ma miejsca na osadzanie się drobnoustrojów. Pamiętaj, aby pomimo zaleceń producenta, przynajmniej raz w roku wymienić filtr kabinowy oraz wykonać ozonowanie.

Kiedy wymienić filtry w samochodzie – paliwa, powietrza, kabinowy, oleju