Olej napędowy zatankowany do silnika benzynowego – co robić?

Zacznijmy od tego, że: jeśli zatankowaliśmy niewłaściwe paliwo, nie próbujmy odpalić silnika! Nie słuchajmy też mądrych rad kolegów i obsługi stacji benzynowej.

  1. nie próbuj włączyć silnika
  2. wezwij obsługę stacji i zapytaj czy posiadają sprzęt do wypompowania paliwa lub wskażą najbliższy warsztat
  3.  jeśli przekręciłeś kluczy w stacyjce, jak najszybciej wyłącz silnik i nie próbuj odpalać ponownie, dzwoń po lawetę.

Dlatego zanim odpalicie silnik, zalecamy wykonać telefon do serwisu lub mechanika. Zapewne mobilny serwis odwiedzi nas jeszcze na stacji, a następnie odessie nieprawidłowo zalane paliwo. Na tym nasze kłopoty się skończą.

Jeśli jednak przekręcimy kluczyk w stacyjce, a nasz silnik odmówi współpracy, w praktyce oznacza to początek kosztownych problemów.

Benzyna zatankowana do silnika diesla – co robić?

Zatankowałem olej napędowy do silnika benzynowego – co robić?

 Teoretycznie najbezpieczniej będzie wezwać lawetę i zabrać samochód do warsztatu. Niewielka ilość ropy dolana do benzyny spowoduje, że silnik straci moc ale umożliwi jazdę. Jeśli jednak zatankowaliśmy znaczą ilość ropy, niestety ale nasz silnik prawdopodobnie w ogóle nie odpali. O ile dla samego silnika nie ma żadnego ryzyka, to katalizator może ulec uszkodzeniu. Otrzyma sporą dawkę niespalonego paliwa. Jeśli mieliśmy pusty bak i dopiero zaczęliśmy tankowanie, możemy zatankować do pełna właściwe paliwo i przepalić niewielką ilość ropy.

Zalanie benzyny do silnika diesla jest rzadko spotykaną sytuacją, gdyż oba dystrybutory wyposażone są w zupełnie inne końcówki. Jednocześnie sytuacja taka jest najmniej ryzykowna w kontekście kondycji silnika.

  • Jeśli nie przekręciłeś kluczyka, bezpieczniej będzie wezwać serwis i odessać paliwo. Będzie to tańsze, niż potencjalna wymiana katalizatora.
  • Jeśli przekręciłeś i samochód ruszył, zatankuj do pełna i przepal. Robisz to na własne ryzyko! 
  • Jeśli przekręciłeś i samochód stoi, wezwij lawetę i miej nadzieję, że katalizator jest w dobrym stanie.

W tej sytuacji mechanik powinien skupić się na wypłukaniu układu paliwowego oraz usunięciu resztek oleju napędowego.

Nowe oznakowanie paliw na stacjach benzynowych – co tankować?

Podsumowanie

Niewielka ilość benzyny w oleju napędowym nie zaszkodzi starym silnikom, o ile zatankujemy właściwego paliwa do pełna i będziemy tanie tankowanie powtarzali co kilkadziesiąt kilometrów.
Jeśli zalałeś benzyniaka ropą, pamiętaj, że wymiana katalizatora i sondy lambda może być bardzo kosztowna, dlatego podobnie jak w wyżej opisanej sytuacji, łatwiej i taniej jest zapłacić za lawetę i mechanika.