Przegląd samochody, badanie techniczne, a może przegląd rejestracyjny?

Jadę na przegląd, badanie czy coś tam, jadę podbić papier. Tylko tak naprawdę to gdzie Ty właściwie jedziesz? Badanie techniczne, przegląd samochodu, przegląd techniczny, a może przegląd rejestracyjny? A może badanie lekarskie?

Niestety, stosujemy te pojęcia zamiennie dla jednego celu: zrobienia badania technicznego, czyli badania, które wykonujemy cyklicznie raz na 12 miesięcy, celem uzyskania wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Badanie techniczne nazywane także przeglądem rejestracyjnym, może być także wykonywane na polecenie innych organów, np. policji (co zaburza ich cykliczność). Nadal jednak to badanie techniczne jest badaniem stanu pojazdu, które kończy się wydaniem zaświadczenia lub wbiciem pieczątki do dowodu rejestracyjnego. Badanie techniczne jest obowiązkowe i przeprowadzane w stacji diagnostycznej do tego celu wyznaczonej, a pozytywny wynik badania dopuszcza pojazd do ruchu po drogach.

Badanie techniczne wykonuje się co 12 miesięcy a w przypadku samochodów nowych, zakupionych w salonie, pierwsze badanie wykonywane jest po trzech latach od daty pierwszej rejestracji, kolejne po dwóch latach i następnie już co rok.

Przegląd techniczny czy też badanie okresowe, przegląd okresowy, to kontrola pojazdu, np. zalecana przez producenta samochodu, której celem jest kontrola stanu pojazdu pod względem stanu technicznego, wymiany części eksploatacyjnych. Termin przeglądu określany jest w zależności od marki, modelu i wersji silnikowej. Przegląd techniczny, okresowy, nie jest obowiązkowy, o ile nie zechcemy skorzystać z gwarancji producenta lub innych przywilejów/korzyści z jego wykonania płynących.

Jeśli posiadamy nowy samochód, to przegląd techniczny wykonuje się zwykle w ASO. Przegląd techniczny czy okresowy może być też podstawą do realizacji gwarancji lub odwrotnie, stanowi ofertę producenta/salonu w ramach gwarancji lub indywidualnych warunków umowy. Przeprowadzenie badania okresowego może więc wpływać na utrzymanie gwarancji producenta, a i o czym warto pamiętać, to to, że że niektóre elementy posiadają gwarancję znacznie dłuższą niż np. gwarancja producenta samochodu, przykładowo 10 lat na elementy zawieszenia.

W przypadku np. wymiany części w samochodach używanych nie objętych gwarancją warto upewnić się co do gwarancji na części, które wymieniamy. Może bowiem okazać się, że wymieniając jakiś element, zyskujemy na niego gwarancję, która będzie uznana jedynie w określonych warunkach i po wykonaniu określonych kontroli czy naprawy innych podzespołów pojazdu.

  • Za to wszystko nadal będzie jednak odpowiadał przegląd techniczny a nie badanie techniczne.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że za terminowy przegląd techniczny coraz częściej odpowiada komputer pokładowy, który na podstawie parametrów eksploatacji pojazdu lub wprowadzonych zaleceń producenta, wylicza i informuje nas o konieczności sprawdzenia samochodu. Wbrew pozorom takie działanie nie ma na celu oskubać nas z pieniędzy, co wydłużyć żywotność pojazdu a zarazem wydłużyć odstępy czasu pomiędzy kolejnymi przeglądami, np. uwzględniając styl jazdy.

I tu jednak nie należy mylić przeglądu technicznego z wizytą u mechanika, kiedy chcemy wymienić olej. Oczywiście taka wizyta także ma charakter przeglądu, ale kluczowe jest tutaj wykonanie szczegółowej kontroli i natychmiastowa wymiana/naprawa kolejnych elementów.

Regularnie wykonywane przeglądy techniczne, udokumentowane, czy to przez ASO czy w postaci stosownych faktur, umożliwiają podniesienie wartości pojazdu, które posiada wiarygodną historię.

Przegląd samochodu – co jest sprawdzane?

Przegląd okresowy obejmuje przede wszystkim wymianę filtrów oraz oleju. W zależności od producenta a nawet i salonu, który będzie nas obsługiwał, w tym także od warunków oferty, zakres czynności kontrolnych zmieni się. Może wpłynąć na to także wiek i przebieg (dodatkowe kontrole pod kątem typowych dla wieku i przebiegu usterek):

  • wymiana filtra powietrza,
  • wymiana płynu chłodniczego,
  • wymiana płynu hamulcowego,
  • wymiana świec (silniki benzynowe),
  • uzupełnienie płynu katalitycznego w autach z filtrem cząstek stałych (silniki wysokoprężne),
  • wymiana rozrządu,
  • sprawdzenie stanu zawieszenia,
  • sprawdzenie stanu układu hamulcowego,
  • sprawdzenie stanu układu kierowniczego,
  • sprawdzenie stanu układu wydechowego,
  • diagnostyka komputerowa,
  • sprawdzenie prawidłowego ciśnienia w oponach.

Decydując się na zakup nowego samochodu warto więc dowiedzieć się ile, za ile i w jakim zakresie przegląd będzie wykonywany oraz w jaki sposób będzie finansowany. Jakie korzyści (poza stanem pojazdu) zyskuje Klient oraz jakie są konsekwencje nie wykonania przeglądu w terminie lub w ogóle. Warto również ustalić ze sprzedawcą, ile czasu trwa i co obejmuje gwarancja producenta, a ile gwarancji zyskujemy na konkretne podzespoły pojazdu.

Podsumowanie

Badanie techniczne oraz przegląd rejestracyjny to obowiązkowe badanie pojazdu wykonywane na stacji diagnostycznej, które na ten moment musimy wykonać nie później jak przed upływem 12 miesięcy od ostatniego badania. Wyjątek stanowią nowe samochody (pierwsze badanie po 3 latach, drugie po 2, kolejne co 12 miesięcy).

Przegląd okresowy, badanie okresowe, przegląd techniczny to nieobowiązkowe badanie pojazdu wykonywane zwykle w autoryzowanym serwisie producenta. Przegląd okresowy, częstotliwość jego wykonywanie, może być uzależnione od warunków gwarancji oraz zaleceń producenta. Zwykle jest warunkiem koniecznym do utrzymania gwarancji w czasie jej trwania, a przestaje być wykonywany po okresie gwarancji, ze względu na „koszty” wynikające także (ale nie zawsze) z okresowej wymiany części, a nie ich wymiany lub naprawy w momencie uszkodzenia. Przegląd okresowy działa także zapobiegawczo.