Kiedy wymienić filtry w samochodzie – paliwa, powietrza, kabinowy, oleju

Ustalmy bardzo ważny fakt: częstotliwość wymiany filtrów powinna być uzależniona nie tylko od zaleceń producenta czy mechanika, własnych przekonań i dostępnego budżetu, ale także od stylu jazdy i przeznaczenia samochodu. Inaczej będzie sprawował się np. filtr kabinowy czy powietrza w samochodzie poruszającym się rzadko, inaczej gdy będziemy sporo podróżowali. Analogicznie inaczej będą zapychały się filtry w mieście i zimą, a inaczej kiedy postanowimy spędzić wakacje, np. w suchym i piaszczystym klimacie czy na wsi. Filtry w samochodach sportowych dużo częściej będą poddawane ciężkiej pracy, a co za tym idzie wskazana jest ich częsta wymiana.

O ile filtr paliwa narażony jest przede wszystkim na nieczystości bezpośrednio znajdujące się w paliwie, to filtry powietrza reagują także mocno na wilgoć (zapychając się i przyśpieszając ryzyko np. wystąpienia grzyba) czy kurz (kurz, piasek, smog, pyłki drzew, pyłki kwiatów). To samo dotyczy filtra oleju, który w miarę zużycia uzależnione stanem silnika i stylem jazdy, może doprowadzić do uszkodzenia całego motoru.

Filtr paliwa: raz na rok lub wg. wskazań producenta

Chroni silnik przed dostawaniem się zanieczyszczeń, im bardziej zapchany, tym gorsza jego wydajność, a co za tym idzie przyśpieszone zużycie. Ale to nie wszystko. Filtr paliwa to także bardzo ważna ochrona wtryskiwaczy, dodatkowo chroniąc przed zapowietrzeniem układu paliwowego. O ile wiemy gdzie i co tankujemy, zwykle wymiana filtra paliwa jest wykonywana dosyć rzadko. Producenci zalecają jego wymianę nawet co około 20-30 tysięcy kilometrów, a niektórzy nawet co 100 tysięcy.  Co ważne w przypadku kiedy pojazd pokonuje niewielkie odległości, np. w granicy 10 tysięcy kilometrów rocznie, wymiana filtra paliwa powinna odbywać się cyklicznie raz na rok.

Użytkownicy silników diesla, powinni taką wymianę wykonać przed każdą zimą, aby wyeliminować ryzyko jego zapchania wodą, ciężkimi frakcjami oleju, a także parafiną.

Podobnie jak przy wymianie oleju, najlepszym wyjściem jest wymiana filtra paliwa wraz z filtrem oleju jako komplet.

Filtr oleju: raz na rok lub wg. stanu oleju

O wymianie oleju pisaliśmy w osobnym artykule. Zapraszamy do zapoznania się z jego treścią. Filtr oleju jest bardzo istotnym elementem konstrukcji całego silnika i jego wymiana, podobnie jak wymiana samego oleju, może znacząco wpłynąć na żywotność motoru.

Wymiana filtra oleju powinna więc być realizowana wraz z wymianą samego oleju, który to z kolei wymieniany jest cyklicznie lub wg. jego zużycia. Filtr oleju w przeciwieństwie do filtra paliwa narażony jest na o wiele większe obciążenie zanieczyszczeniami, wynikającymi, m.in. ze spalania śladowych ilości oleju w bloku silnika. Zaniedbanie wymiany filtra oleju może odbić się na pracy silnika, a co za tym idzie jego prawidłowym smarowaniu, co pociągnie za sobą kosztowne naprawy.

Filtr powietrza: raz na rok lub wg. zużycia

Filtr powietrza pełni tą samą rolę co filtr kabinowy, a więc oczyszcza powietrze. W przeciwieństwie do kabinowego, rolą filtra powietrza jest ochrona komory silnika podczas zasysania do niej powietrza. Zgodnie z tym co napisaliśmy na początku, wymiana filtrów powinna być uzależniona od warunków w jakich się poruszamy, ale możemy też samodzielnie ocenić jego stan.

Filtr powietrza pozbawiony odbarwień, nalotu, pyłu, nieczystości – jednym słowem jasny (dlatego są białe po wyjęciu z pudełka) będzie wskazywał na dobry stan. Jeśli więc faktycznie filtr jest w dobrym stanie, jego wymianę można zaplanować na 15 do 30 tysięcy kilometrów, najlepiej przy wymianie z innymi filtrami, olejem, itp.. Warto jednak zwrócić uwagę na jego stan w okresie wiosennym (pylenie) oraz jeśli mamy do czynienia z dużą ilością kurzu czy piasku (np. mieszkając na wsi gdzie brakuje asfaltowych dróg).

Filtr kabinowy: dwa razy w roku lub wg. zużycia

Wielu użytkowników samochodów wymienia filtr kabinowy raz na rok przy okazji wymiany innych filtrów. W tym jednym przypadku, zalecana jest jego wymiana minimum raz na pół roku. Jest to spowodowane raz: tym jak używamy pojazd, dwa: w jakich warunkach, a więc co się dzieje na zewnątrz. Filtr kabinowy pełni bardzo ważną rolę m.in. w miastach, gdzie często stoimy w korkach lub pompujemy do wnętrza samochodu duże ilości zanieczyszczeń (np. popularny smog). Tu warto kupić chociażby filtr węglowy.

Filtr kabinowy chroni nas samych przed tym czym nie powinniśmy oddychać, ale także, w przypadku klimatyzacji manualnej czy automatycznej, chroni ją przed osadzaniem się zanieczyszczeń co ma bezpośredni wpływ ja jakość powietrza, wydajność działania układu klimatyzacji, rozwój mikroorganizmów (szczególnie, że klimatyzacja działa często w obiegu zamkniętym).

Filtr kabinowy, jego nieczęsta wymiana, często daje o sobie znak także w postaci parujących szyb. Filtr kabinowy jest tak naprawdę pierwszym filtrem na jaki natrafia powietrze wpadające do kabiny samochodu. Nie trudno więc domyślić się że to na nim znajdziemy często wilgoć, śnieg, resztki liści, pyłki drzew, piasek, kurz i smog.

Jeśli więc dbamy o swoje własne zdrowie, warto zadbać o wymianę filtra kabinowego co najmniej dwa razy do roku jeśli nie częściej.