Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Krok po kroku: jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

  1. Po zakończeniu jazdy zatrzymaj pojazd na płaskiej poziomej powierzchni.
  2. Wyłącz silnik i odczekaj 5-10 minut.
  3. Wyciągnij bagnet oleju, wytrzyj go i ponownie włóż (do końca).
  4. Wyciągnij bagnet oleju i sprawdź wartość. Powinna mieścić się w połowie między MIN i MAX (opisane lub oznaczone kropkami/kreskami).
  5. Dla pewności powtórz kontrolę 1-2 razy.
  6. Jeśli poziom jest bliżej minimalnej wartości, dolej trochę oleju, jeśli bliżej maksymalnej wartości, ale jej nie przekracza, zostaw.

Informacje dodatkowe:

Podstawowa informacja: olej w silniku nie jest dekoracją. Stanowi kluczowy element smarujący silnik, co oznacza, że jego wymiana nie powinna być podyktowana jedynie przebiegiem czy czasem, ale zdrowym rozsądkiem i logiką.

Wymiana oleju raz w roku jest standardem, którego nie powinno się przekraczać (zakładając, że nasze auto jeździ a nie stoi przez większą część roku). Dużo opinii mówi, aby olej wymieniać co 10, 15 lub 20 tysięcy kilometrów. Wymiana oleju, jej częstotliwość, nie powinna być jednak podyktowana czasem czy przebiegiem, ale stanem samego oleju oraz techniką jazdy czy też formą eksploatacji pojazdu.

Inaczej wymieniać będziemy olej w silnikach eksploatowanych w miastach (krótkie dystanse, częste uruchamianie silnika, częste przyśpieszanie), inaczej gdy podróżujemy w większości autostradami (duże obciążenie silnika przez dłuższy okres czasu), podczas sporadycznej niedzielnej jazdy (rzadko uruchamiany silnik, małe przebiegi). W sportowych autach wymiana oleju może odbywać się nawet co kilka tysięcy kilometrów, podobnie jak w autach eksploatowanych regularnie w miastach, np. firmy kurierskie. Auta, które średnio robią w roku 10-15k kilometrów na dłuższych odcinkach i bez zbędnego obciążania silnika, spokojne wytrzymają rok bez wymiany oleju.

  • Więcej o częstotliwości wymiany oleju oraz jego stanie znajdziecie w osobnym artykule.

Jak sprawdzić poziom oleju?

Podstawowe informacje: nie sprawdzamy oleju na zimnym silniku, nie sprawdzamy oleju zaraz po wyłączeniu silnika. Na zimnym silniku może okazać się że oleju jest zbyt dużo, na gorącym, zbyt mało:

  • na zimnym jest za mało: może to być spowodowane spalaniem oleju lub faktem, że krąży on „w silniku” i musimy poczekać aż spłynie,
  • na zimnym jest za dużo: silnik stał nie używany dłuższy czas i cały olej spłynął do miski olejowej, pomiar nie jest wiarygodny.

Kiedy sprawdzić poziom oleju?

Poziom oleju najlepiej sprawdzić kiedy silnik jest rozgrzany, np. kiedy wróciliśmy z trasy (czy to po mieście, czy po osiedlu, czy też ze sklepu) po odczekaniu około 5-10 minut od wyłączenia silnika. Zatrzymujemy pojazd na płaskiej powierzchni. Czekamy aż olej spłynie do miski olejowej, wyciągamy bagnet, wycieramy go szmatką lub ręcznikiem papierowym, wkładamy bagnet do końca, wyciągamy i sprawdzamy poziom oleju. Dla pewności powtarzamy czynność 1-2 razy aby uzyskać najlepszy wynik.

W ten sposób uzyskujemy właściwy wynik, odpowiadający stanowi jaki nasz silnik oczekuje do prawidłowego działania.

Sprawdziłem olej prawidłowo, ale jest go za mało

Olej jest spalany zawsze, niektóre silniki biorą go więcej inne mniej, ale mimo wszystko ubytek jest czymś naturalnym. Przeczytasz o tym w dalszej części artykułu.

Jeśli oleju jest za mało możesz go dolać, pamiętaj, aby dolewać go małymi porcjami i po każdej dolewce odczekać około 5-10 minut aż olej spłynie do miski olejowej. Wartości podane na bagnecie nie oznaczają ubytku na poziomie 2 litrów, są to zwykle ubytki rzędu kilkudziesięciu do maksymalnie kilkuset mililitrów.

Jeśli oleju jest zbyt dużo, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby go trochę upuścić z miski olejowej. Warto jednak obserwować to zjawisko. Jeśli po wyrównaniu poziomu oleju będzie go przybywało, z pewnością mamy nieszczelność i do miski olejowej dostaje się znaczna ilość paliwa.

Dlaczego poziom oleju powinno sprawdzać się regularnie?

Ubytek oleju jest czymś naturalnym, tak samo jak jego zużycie. Oczywiście zdrowy silnik nie będzie brał oleju na tyle dużo, abyśmy odczuli jego ubytek w skali roku. Jeśli jednak eksploatujemy auto ponadprzeciętnie (sportowe, często uruchamiane i gaszone, długodystansowe), może okazać się że ubytek będzie znaczny a i zużycie oleju będzie szybsze.

WAŻNE! Szczególnie ważne jest sprawdzanie stanu oleju po długich trasach, kiedy silnik pozostaje przez dłuższy czas pod dużym obciążeniem. Zazwyczaj wtedy dochodzi do największego spalania oleju, czego granicznym zdarzeniem może być zapalenie kontrolki ciśnienia oleju. O ile zareagujemy szybko i po ostudzeniu (ważne!) dolejemy olej, unikniemy uszkodzenia silnika. Jeśli jednak zignorujemy komunikat lub okaże się, że jedziemy na resztkach starego oleju, skutki mogą być nieodwracalne.

Pamiętajmy także, że do miski olejowej mogą dostawać się śladowe ilości paliwa, co także wpłynie na poziom oleju. M.in. z tego powodu warto olej wymieniać regularnie.

Warto więc co kilkaset kilometrów, a zwłaszcza po dłuższych trasach, sprawdzić poziom oleju oraz jego stan. W razie potrzeby uzupełnić brak.

  • Więcej o częstotliwości wymiany oleju oraz jego stanie znajdziecie w osobnym artykule.

Sprawdzając poziom oleju sprawdź też jego stan

Jeśli więc zaraziłem Cię już pomysłem na regularne sprawdzanie poziomu oleju, warto abyś przy okazji tej czynności sprawdził także jego stan. W osobnym artykule znajdziesz dodatkowe informacje, jednak najważniejsze  z nich to:

  • kolor oleju: olej w dobrym stanie ma zwykle jasną, przezroczystą barwę. Im bardziej zużyty (przepalony) tym ciemnieje,
  • jeśli olej był wymieniany, styl jazdy nie wykraczał poza normy typowego auta, a olej jest ciemny, prawdopodobnie dochodzi do jego zbyt szybkiego przepalania,
  • czy czuć benzynę, nie powinno!