Używanie świateł przeciwmgłowych w samochodzie

Światła przeciwmgłowe (a także przeciwmgielne) to zestaw świateł używanych do oświetlenia drogi w czasie niedostatecznej przejrzystości powietrza. Przedni zestaw nie stanowi obowiązkowego wyposażenia pojazdu, ale 1 lub 2 światła przeciwmgłowe z tyłu pojazdu już tak.

Światła przeciwmgłowe to zestaw, który może składać się z:

  • dwóch świateł przednich barwy białej lub żółtej – przednie światła nie są obowiązkowe,
  • jednego lub dwóch świateł tylnych barwy czerwonej – tylne światła są obowiązkowe.

Zestaw świateł przeciwmgłowych, składa się z:

  • świateł przednich, nieobowiązkowych, barwy białej lub żółtej,
  • świateł tylnych, obowiązkowych, barwy czerwonej w liczbie 1 lub 2.

Regulacje dotyczące używania świateł przeciwmgłowych, znajdziemy w kodeksie drogowym, w rozdziale 3:

Art. 30. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

  1. Kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
    • włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
    • poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
  2. Kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
    • włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
    • korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
  3. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
  4. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Światła przeciwmgielne przednie, mogą pełnić rolę świateł doświetlających drogę na zakrętach: Używanie świateł zewnętrznych Art. 51 (…)

  • Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Światła takie pełnią wtedy po części rolę świateł zakrętowych, pamiętajmy jednak że dotyczy to tylko zakrętów oznaczonych pionowymi znakami drogowymi A-3 i A-4 z obowiązkową tabliczką T-5.

  • Posiadanie świateł przeciwmgłowych ma więc 2 zastosowania: kiedy mówimy o warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza oraz kiedy mamy do czynienia z krętymi drogami oznakowanymi znakami drogowymi.
  • Pamiętajmy jednak, że poza takim rozwiązaniem, na rynku dostępne są także osobne zestawy świateł zakrętowych,  połączonych raz: ze światłami mijania, dwa z kierunkowskazem lub czujnikiem przyśpieszeń kątowych (prędkość dla mechanizmu czujnika nie może przekroczyć 40km/h).

Przytoczone wcześniej artykuły nie precyzują kiedy dokładnie możemy włączyć przednie światła przeciwmgłowe, w przeciwieństwie do tego, że jasno wskazują, kiedy możemy używać tylnych świateł. A tyle światła możemy włączyć kiedy, przejrzystość powietrza spada poniżej 50 metrów.

Dlaczego tylne a nie przednie? Dlatego że zadaniem świateł jest nie tylko oświetlenie nam drogi, ale także wyróżnienie się na niej. Przednie światła, światła mijania, mamy włączone cały rok (pomijam tu światła do jazdy w dzień, których nie używamy we mgle). Więc tak czy inaczej oświetlamy sobie drogę i jesteśmy widoczni. Tyle światła nie oświetlają drogi, a jedynie sygnalizują naszą obecność. Przednie światła są widoczne dla kierowców jadących z naprzeciwka, swoim pasem, a więc ryzyko zderzenia jest niewielkie. Tyle światła z kolei sygnalizują naszą obecność na pasie ruchu, po którym poruszają się inne pojazdy, które powinny nas widzieć. Proste!

Dlaczego kierowcy używają świateł przeciwmgielnych? Obserwując zachowanie kierowców w mieście, nie trudno wysnuć teorię, że wynika to z niewiedzy i braku rozsądku. Mam światła, jest mgła czyli używam. Jednocześnie nie przeszkadza im to w używaniu świateł dziennych w pochmurny dzień, przecież nie pada ani nie jest noc? Prawda? Chcę być widoczny ale nie chcę być widoczny. Generalnie używanie świateł przeciwmgłowych powinno być podyktowane trudnymi warunkami atmosferycznymi, np. gęsta mgła ograniczająca znacząco widoczność.

Dlaczego kierowcy nie lubią świateł przeciwmgłowych? Dotyczy to nie tyle ich użytkownika co pojazdów jadących przed, za lub naprzeciw pojazdu który takich świateł używa. Ponieważ są one zwykle używane nierozważnie, w warunkach, w których ich użycie nie jest konieczne, po prostu oślepiają kierowców. Na autostradzie, gdzie odstępy między pojazdami są duże, prędkości też, wyróżnienie się we mgle w porę może być kluczowe dla uniknięcia kolizji. Ale w mieście? Gdzie zwykle jedziemy sobie na zderzaku, nawet przy dużej mgle, używanie takich świateł mija się z celem.

50 metrów czyli ile? Przede wszystkim ustalmy jedno: warunki pogodowe w których na 50 metrze nic nie widać zdarzają się w naszym kraju raz, może dwa razy w roku. Wyjątek stanowią miejscowości położone blisko rozlewisk, bagien i innych źródeł wody, która może generować mgły. Mówiąc o trudnych warunkach i kiepskiej widoczności (50 metrów) mówimy o mgle, którą można praktycznie kroić nożem. 50 metrów to odległość około 8-10 aut jadących jeden za drugim, np. w mieście, na szybszej trasie, a więc i przy większych odstępach to odległość około 5-6 pojazdów.

Kiedy włączyć przednie światła przeciwmgielne? Światła przeciwmgłowe przednie używamy z głową, kiedy przejrzystość powietrza jest słaba, ale nie na tyle słaba aby powiedzieć że 50 metrów i zero, nic nie widać. Światła takie działają na innych kierowców jak światła długie, halogeny. Po prostu oślepiają! Światła te powinniśmy używać dla siebie, a więc wtedy, kiedy ich skuteczność ma dla nas jakąś korzyść. Pamiętając że nie świecą one na wprost, a rozpraszają światło po bokach, są bardzo skuteczne we mgle.

Kiedy włączyć tylne światła przeciwmgłowe? Wtedy, gdy przejrzystość powietrza jest kiepska co regulują przepisy (wspomniane 50 metrów).

Kiedy nie włączać tylnych świateł przeciwmgłowych? Oczywiście przepisy, przepisami, ale w mieście używanie takich świateł jest rzadko kiedy konieczne. Po pierwsze dlatego, że jest duży ruch samochodów a odległość pomiędzy nimi to zwykle kilka do kilkunastu metrów. Po drugie, światła takie, np. stojąc w korku, męczą innych kierowców. Po trzecie, światła przeciwmgielne (zwłaszcza 2 sztuki tylne) często są mylone ze światłami STOP w samochodzie, co powoduje niepotrzebne zamieszanie, zwłaszcza gdy kierowca jadący za nami, widzi, że panujące warunki nie wymagają użycia świateł przeciwmgielnych.

Źródło: www.auto-swiat.pl
Źródło: www.auto-swiat.pl

Kiedy nie używa się innych świateł, niż świateł przeciwmgłowych?

  • Światła mijania są za słabe aby pokonać mgłę, ale wystarczająco mocne, abyśmy byli widoczni,
  • Światła długie są zbyt mocne i świecą na wprost. Ich zapalenie we mgle ogranicza widoczność do zera, prościej (ale nie róbcie tego) było by całkiem wyłączyć światła),
  • Światła do jazdy w dzień, służą do jazy w dzień przy dobrych warunkach pogodowych.

Kary za złe używanie świateł: 

Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami 3 pkt 200 zł
Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych 2 pkt 100 zł
Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza 2 pkt 100 zł